Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10982
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino
Ja zoiets. Ik ga er eens overnadenken.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10982
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino
ik heb bij het tweede paneel het frame eraf gehaald zodat ik alleen een glasplaat overhoud. die ga ik in een frame zetten van een peesframe(reclamedoeken)
en die wordt dan weer vast geschroefd op een frame wat tussen de scharneren van het hefdak gespannen zit. zo hoef ik niet te boren in het hefdak. en kan ik alles weer origineel terug bouwen mocht het niet bevallen.
maar dan is het wel mooi dun!
en die wordt dan weer vast geschroefd op een frame wat tussen de scharneren van het hefdak gespannen zit. zo hoef ik niet te boren in het hefdak. en kan ik alles weer origineel terug bouwen mocht het niet bevallen.
maar dan is het wel mooi dun!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10982
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino
Ik heb de koelkast nu 2dagen aanstaan tussen 2 en 7 graden koelt staat die ingesteld . En het enkele 60 wattpiek paneel krijgt tot nu toe de accu steeds weer boven de 13 volt.
Verder niet gereden met de bus. Maar ook geen andere elektra gebruikt zoals telefoons opladen. Water pomp. En verlichting.
Verder niet gereden met de bus. Maar ook geen andere elektra gebruikt zoals telefoons opladen. Water pomp. En verlichting.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino
Je hebt behoorlijke kabels nodig als je ze op afstand wilt zetten! Ik heb er twee op m'n boot liggen en die zijn (via een regelaar) met de accu's verbonden met 4 mm2 kabel. Afstand omstreeks 3 meter. Overigens: 2 * 95 Wp, waarop de compressor-koelbox, water- en toiletvoorziening draaien. Gaat prima!
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino
vandaar dat ik tussen mijn cyrix relais en de huishoudaccu een kabel van 25mm2 heb liggen.
Vanaf de HH accu naar mijn bedieningspaneel een stapje dikker. 35mm2
Dus dat benne beste poken
gr
Marcel
Vanaf de HH accu naar mijn bedieningspaneel een stapje dikker. 35mm2
Dus dat benne beste poken
gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10982
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino
Overdwars komt er tussen scharnieren 2 dwars strips. Daar tussen in de lengte richting 2 strips waar ik het paneel op vast schroef. Hij komt nog iets hoger te liggen op rubber of schuim.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino
zo ligt hij wel netjes.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino
Frank, dat heb je netjes gedaan zo met het paneel. Gaat dit niet te heet worden zo, en dat gaat dan weer ten koste van je rendement (warme panelen produceren minder)
Weeet niet zeker hoor of dit veel invloed gaat hebben maar goed....
Weeet niet zeker hoor of dit veel invloed gaat hebben maar goed....
Take the planet and make it spin your way
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10982
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino
daar heb je gelijk in. ik zie het ook aan mijn panelen op mijn dak. een zonnige dag in april wekt meer op dan een tropische dag in juni.
echter heb ik mijn huidige bus paneel stom genoeg op een dichte houtplaat geplakt.. dus die heeft bijna geen ventilatie aan de onderkant en dat gaat toch redelijk goed.
ok misschien kakt die op een tropische dag in frankrijk helemaal in dat weet ik niet.
ik ga het frame op het hefdak wel op rubber zetten dus ik denk dat er een 5mm lucht laag onderkomt dus dat is al meer ventilatie dan het huidige paneel.
echter heb ik mijn huidige bus paneel stom genoeg op een dichte houtplaat geplakt.. dus die heeft bijna geen ventilatie aan de onderkant en dat gaat toch redelijk goed.
ok misschien kakt die op een tropische dag in frankrijk helemaal in dat weet ik niet.
ik ga het frame op het hefdak wel op rubber zetten dus ik denk dat er een 5mm lucht laag onderkomt dus dat is al meer ventilatie dan het huidige paneel.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino
Ja, misschien is het verlies ook niet dusdanig dat het echt effect heeft hoor. Het originele aluminium profiel is eigenlijk te dik, maar helemaal niets is weer te weinig.
Beetje in de gaten houden.
Beetje in de gaten houden.
Take the planet and make it spin your way
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10982
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino
daarbij komt dat de accu lader de boel ook smoort tot max 4 amp geloof ik. want slimme lader
met 1 paneel haal je op het gunstige moment 4 amp. dus met 2 panelen ook maar 4. echter het merendeel van de dag haalt het paneel niet 4 amp dus dan wer twee panelen beter dan 1. dus ik denk dat het verlies van de warmte te verwaarlozen valt.
uiteindleijke doel is dat de bus zelfvoorzienend is in stroom voor minimaal de koelkast en het laden van wat telefoons en tablets. alles wat de panelen meer opleveren kunnen we toch niet terug leveren. dus na de vakantie kan ik zeggen dat het werkt. met of zonder verlies want dat maakt niet uit.
en als ik het zo dun heb kan ik denk ik nog net een parkeer garage in met 2m hoogte en dat vind ik wel een grote plus.
edit nog even het data sheet van die panelen gezocht
http://www.solarelectricsupply.com/medi ... -MSX64.pdf
ik denk dus voor het gebruik van een bus dit dus verwaarloosbaar is. op een huis is dit over een heel jaar natuurlijk wel een groot verlies
met 1 paneel haal je op het gunstige moment 4 amp. dus met 2 panelen ook maar 4. echter het merendeel van de dag haalt het paneel niet 4 amp dus dan wer twee panelen beter dan 1. dus ik denk dat het verlies van de warmte te verwaarlozen valt.
uiteindleijke doel is dat de bus zelfvoorzienend is in stroom voor minimaal de koelkast en het laden van wat telefoons en tablets. alles wat de panelen meer opleveren kunnen we toch niet terug leveren. dus na de vakantie kan ik zeggen dat het werkt. met of zonder verlies want dat maakt niet uit.
en als ik het zo dun heb kan ik denk ik nog net een parkeer garage in met 2m hoogte en dat vind ik wel een grote plus.
edit nog even het data sheet van die panelen gezocht
http://www.solarelectricsupply.com/medi ... -MSX64.pdf
ik denk dus voor het gebruik van een bus dit dus verwaarloosbaar is. op een huis is dit over een heel jaar natuurlijk wel een groot verlies
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10982
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Eppo91
- Actief Lid
- Berichten: 463
- Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Goirle
Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino
Mooi gemaakt!
Groen van buiten en groen in het gebruik
Groen van buiten en groen in het gebruik
Waarom? Omdat het kan!
-
- Gevorderde
- Berichten: 776
- Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Leveroy
Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino
ziet er goed uit, al bijna zelfvoorzienend?
'67 kever 1500
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10982
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino
Met 2 panelen 6amp laadstroom rond 11 uur volle zon en het dak plat. Ik ben tevreden.
De kist met paneel gaat eraf. Dus alleen die 2 op het hefdak.
De kist met paneel gaat eraf. Dus alleen die 2 op het hefdak.
Laatst gewijzigd door fahtal op ma jun 29, 2015 14:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige