‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘

Bericht door Thijs84 » di feb 08, 2022 23:19 pm

Mooi project hoor.. en tof dat je het gelijk in 1 keer goed doet. Waarom las je zelf niet? Kriksteunen e.d. is goed te doen.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
KeesAA
Actief Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: di aug 27, 2019 23:20 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘

Bericht door KeesAA » wo feb 09, 2022 17:28 pm

Thijs84 schreef:
di feb 08, 2022 23:19 pm
Mooi project hoor.. en tof dat je het gelijk in 1 keer goed doet. Waarom las je zelf niet? Kriksteunen e.d. is goed te doen. Afbeelding
Hi Thijs, ik had bij Rustbuster Veenendaal (waar ik woon) cursus aangevraagd. Die kunnen ze nu weer geven na de Corona tijd. Kriksteunen weet ik niet, maar kleine plaatwerk zou ik misschien wel kunnen na de cursus.

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘

Bericht door Thijs84 » wo feb 09, 2022 19:06 pm

Heb zelf ook een kleine cursus gehad van een vriend.. en het is echt leuk werk (al zeg ik zelf) . Maar kan ook goed begrijpen dat je dingen laat doen.. toch altijd even spannend.
Maar nogmaals.. echt goed bezig.. en leuke verhalen.

Ps. Uit ervaring kan ik je vertellen dat kriksteunen lassen vele malen makkelijker is dan dun plaatwerk.. haha
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
KeesAA
Actief Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: di aug 27, 2019 23:20 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘

Bericht door KeesAA » wo feb 09, 2022 19:58 pm

Thijs84 schreef:
wo feb 09, 2022 19:06 pm
Heb zelf ook een kleine cursus gehad van een vriend.. en het is echt leuk werk (al zeg ik zelf) . Maar kan ook goed begrijpen dat je dingen laat doen.. toch altijd even spannend.
Maar nogmaals.. echt goed bezig.. en leuke verhalen. Afbeelding

Ps. Uit ervaring kan ik je vertellen dat kriksteunen lassen vele malen makkelijker is dan dun plaatwerk.. haha
Hmmm, daar zou je zomaar gelijk in kunnen hebben!!!

Gebruikersavatar
KeesAA
Actief Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: di aug 27, 2019 23:20 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘

Bericht door KeesAA » wo sep 07, 2022 21:09 pm

Deel 5.
‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘ deel 5…
Dit voorjaar verscheen deel 5 in de Pano, bij deze nu ook bij de busverhalen geplaatst...

Oktober.
Kabels worden verwijderd, nog meer tectyl wegsteken, van de vloer aan de onderkant al veel weg.

Afbeelding

November.
De lasser/plaatwerker/elektra-man met passie voor auto’s Ron van Harten uit Veenendaal komt voor het eerst eraan werken en we bekijken wat het beste plan van aanpak wordt.
We besluiten toch de hele vloer te vervangen ipv kleine stukjes te repareren. Het wegslijpen van de kriksteunen die rot zijn lukt goed, sommige moeten helemaal weg, andere gedeeltelijk. Daarna gaat de zaag in de vloer, en wordt deze in delen eruit gebeiteld en gezaagd.
Op de plek waar de verwarmings T-buis met de conserveblikjes aan elkaar gepopt zat, heeft Kieft & Klok voor mij een oud onderdeel gescoord. Krijgen mijn medepasssagiers ook warme voeten ooit.
Afbeelding

December.
De wielkasten aan de onderkant pak ik mee met het schrapen en Ron gaat verder met de laatste vloerdelen weghalen. De nieuwe vloerdelen heb ik gekocht bij Kieft en Klok en staan braaf te wachten, net als alle andere (30) stukken die ik verzameld/aangeschaft heb de afgelopen jaren.

Ik geef mezelf een mooi kerstcadeau voor onder de boom. Ik zag een houten dakrek te koop voorbijkomen op Facebook. Bleek het dakrek van de Amescador van wijlen Jack en zijn vrouw te zijn.
Prachtig opgeknapt dakrek, met een mooie historie heb ik nu in de loods. Erg blij mee. Totaal niet handig, in dit proces van de bus maar het zij zo, het verlangen wordt nu alleen maar groter hem af te maken.

Januari.
Natuurlijk hoop ik altijd in de kerstvakantie extra dagen te gaan klussen in de loods, maar dat lukte niet en het krijgen van Corona hielp ook niet. Beetje YouTube filmpjes kijken over busjes lukte dan nog wel!

Februari.
Nu de vloer eruit ligt kan ik bij alle kabelstangen de onderkant ook schuren, kan er goed bij. Her en der de laatste stukjes tectyl eruit peuteren.
Het Y-stuk van de verwarming achter is ook erg rot, enorme gaten zitten erin. Deze eruit gehaald en nieuwe besteld. Zelfs met de vloer eruit en nog wat slangen weg krijg ik de nieuwe niet op zijn plaats. Gezocht op youtube, maar de enige manier is toch 2 stukken eraf slijpen, plaatsen en dan weer lassen. Komt later aan de orde.
Ron gaat verder met slijpen en we passen de puzzelstukken in elkaar. Kriksteun, binnenbalk, en dorpel passen redelijk, beetje aanpassingen nodig.

Afbeelding Afbeelding

Verder ook begonnen met nadenken wat voor spul waarover heen gaat. Zoals ik het nu zie, komt er eerst rx5 over de kale stukken van de bodem. Maar ja, niet alles is/hoeft kaal. Wat smeer ik er dan op? Antwoorden genoeg…

Maart.
Een MIG lascursus gedaan bij Rustbuster in Veenendaal, wat was dat leerzaam en leuk.
Niet om het perse zelf allemaal te doen, dat kan ik echt niet. Lassen is een vak. Maar ik wil het wel begrijpen en kleine gaten kan ik proberen te dichten.

Met 6 man en vrouw. Oldtimers, Kever, Saab, allemaal liefhebbers die het misschien zelf gaan proberen.
In de ochtend theorie geleerd over hitte, materiaal etc. s ’Middags echt aan de bak.
Eerst zelf het apparaat in elkaar zetten met draad etc. Daarna plaatjes in verzet maken, ponsgaten erin en dan proplassen. Dat ging nog wel aardig. Maar daarna een kokerbalk vasthouden en dan aan elkaar was een stuk lastiger. En een mooi streepje maken viel ook niet mee, de gaten brandde ik erin.Te langzaam, te snel, te scheef enz enz.

Afbeelding

Ron kwam weer helpen in de loods. De puzzelstukken weer proberen te passen, wat laatste rottigheid wegzagen en slijpen. Ik heb een klein zetbankje voor op een workmate/bankschroef en een kleine hefboomplaatschaar gekocht. Daarmee ging hij al stukjes maken en jawel, de eerste stukken zijn erin gelast!!!!!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
KeesAA
Actief Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: di aug 27, 2019 23:20 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘

Bericht door KeesAA » zo mar 26, 2023 15:55 pm

Deel 6.
‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘ deel 6…
Dit verhaal in meerdere delen over bus Kees verscheen ook in de Pano najaar 2022, ons clubblad.

Restauratie van T2b 1973 bus Kees

2022
April
Nadat de eerste stukken er in zijn gelast kwam de vaart er een beetje in.
Een vriendin kwam weer helpen, maar wat kan ik haar laten doen dat handig is?
Los project dan maar, zoals de motorklep schoonmaken en schuren. Een mooi afgebakend klusje waar zij en ik blij van werden. Zij noemt het Kees-therapie, heel zen even een middagje schuren en alle problemen zijn opgelost…

Afbeelding

Nog meer tectyl heb ik weggeschraapt onder de voorstoelen en vloer.
Ook hier moet gelast worden t.z.t. en ik bestel wat plaatmateriaal, de instap, en een staand stuk onder de bestuurderskant.
Het enige dat ik niet wegkrijg is de spie van de handrempook. Verhit, afgekoeld, geramd, lief gedaan, boos gedaan, niks helpt. Dan maar laten zitten en ter plekke opknappen.

Afbeelding Afbeelding

Laatste remleidingen weghalen zodat ik overal beter bij kan.

De rechter wielkasten die nu aan de onderkant zitten krap ik ook schoon. Die zien er nog redelijk uit. Het lijkt of de rechterkant van de bus minder aangetast is. Trottoirkant? Minder pekel?? Hij heeft 4 jaar buiten gestaan.


Mei
De alleskunner met passie voor auto’s en alles wat daarmee te maken heeft Ron uit Veenendaal komt weer meehelpen. Nog wat rottigheid wegslijpen en stukken passend maken.
De dorpel, binnendorpel en 1e kriksteun voor worden gepast en gelast. Mooi gezicht, steeds meer roestige delen weg en vervangen. Daar gaat je hart sneller van kloppen, zo mooi!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Juni
Verder met de rechterkant van de zijkant. De achterste stukken richting achterwiel worden aangepast en geplaatst. Stukje kriksteun eraf, hoeft niet helemaal. Besefte ik me op een gegeven moment ook. Niet alles wat je gaat vervangen moet er ook helemaal uit, ook gedeeltes kun je gebruiken om iets te restaureren. Logisch.

De kriksteun achter, stukje balk en de wielkast plaat mooi gerepareerd door Ron. Je ziet de bus echt zijn vorm terugkrijgen.

Afbeelding Afbeelding


Juli.
Ik ga aan de slag met Fertan anti-roest. ( de meningen zijn daarover verdeeld, dat weet ik 😉) Hele stukken bus smeer ik er mee in. Stukken kaalgemaakt of nog licht roestig metaal behandel ik ermee tot ik het verder kan afwerken. Is het iig beschermd.
De firewall pak ik erbij, schoonmaken, schuren en behandelen. Volgens mij het enige deel dat niet gelast hoeft te worden, oeps...


Augustus
De 2e achterklep die ik ooit al had aangeschaft kan ook verdere bewerking gebruiken. Verder geschuurd en behandeld, net als het motorluik dat ik heb (niet origineel, maar is er later gemaakt).

Afbeelding Afbeelding

Ron komt weer en maakt weer een prachtig werk. Een balkreparatie en kriksteun voor, en achter verder met de wielkast en een achterkriksteun. Het plaatmateriaal past goed en de wielkast is weer compleet. Pracht gezicht!

Ikzelf bekijk mijn al in 2020 gekochte vervangende schuifdeur, hmm is een b, mijn originele is een a. Overleggen, wat gaat we doen? De b-deur heeft goede raamranden maar rot aan de onderkant, de originele a-deur heeft erg rotte raamranden maar goede onderkant. Toch maar de oude a gebruiken, ook i.v.m. passend hang en sluitwerk. De b-deur wordt waarschijnlijk donor voor de a raamranden.
Her en der wel plamuur, maar geen rottigheid eronder. Ik haal alles eraf, sloten, scharnieren en opgeborgen en omschreven in de stelling gezet, bij alle andere losse onderdelen van de bus.

Afbeelding

Als hij ooit weer in elkaar zit, moeten alle planken weer leeg zijn…


September
Mijn vooras wordt bekeken door de medeklusser en verder ontmanteld. De oude is echt niet best, 9 gaatjes. Mijn nieuwere maar 3… van later zorg…

Afbeelding

Op de VCT2 najaarsmeeting en 20 jaar bestaan in Tienhoven aan de Lek veel schik gehad. Met mijn ‘Kees” tent kon ik er toch bij zijn. Dankzij mijn lieve buren die me extra tentstokken leenden een droge tent gehouden in de regen.
Wat een feest was het weer! Fantastisch weer en 62 bussen om van te genieten. Gelachen, goed gegeten, gedanst, en vooral veel geouwehoerd in goed gezelschap over busjes. Vooral met degene uit de appgroep VCT2, waar veel tips, advies en verhalen worden gedeeld. Nu eindelijk de gelegenheid elkaar in het echt te treffen. Hoe doe jij dit en hoe hebben jullie dat gedaan? Heerlijk!

Afbeelding Afbeelding

Ron gaat me helpen met de slechte hoek van het motorluik. Ik maak met de hefboomschaar en de zetbank wat passende stukken uit plaatmateriaal die hij erin last. Leuk om te doen! Ook wat kleine gaatjes maakt hij dicht zodat ik er weer mee verder kan. In de achterklep zitten paar kleine gaatjes, die hij ook even aanstipt en dan is dat ook al weer klaar. Blij mee!

Afbeelding Afbeelding

Wordt vervolgd….

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘

Bericht door fahtal » zo mar 26, 2023 20:43 pm

Mooie update!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
KeesAA
Actief Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: di aug 27, 2019 23:20 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘

Bericht door KeesAA » zo mar 26, 2023 23:09 pm

fahtal schreef:
zo mar 26, 2023 20:43 pm
Mooie update!
Dank je!! Binnenkort weer meer :-)

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘

Bericht door ardeko » ma mar 27, 2023 7:04 am

Lekker bezig !

Verstuurd vanaf mijn FP4 met Tapatalk


Rich1986
Actief Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: ma apr 22, 2019 19:36 pm

Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘

Bericht door Rich1986 » ma mar 27, 2023 9:32 am

Goed bezig. Flinke update zo

Gebruikersavatar
KeesAA
Actief Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: di aug 27, 2019 23:20 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘

Bericht door KeesAA » ma feb 19, 2024 19:45 pm

‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘ deel 7…
Dit verhaal in meerdere delen over bus Kees verscheen ook in de Pano voorjaar 2023, het clubblad.

2022
Oktober

2 prachtige voorportieren gekocht, voor een fijne prijs, ben er helemaal gelukkig mee dat het kan meezitten en je een aardig mens tegenkomt. Die van mij vielen echt uit elkaar van de roest. Ik had al eens eerder een nieuwere deur gekocht, maar deze nieuwe zijn nog veel beter en ik heb die andere ook weer doorverkocht.
De crisis voor wat betreft voorraden is zelf doorgedrongen tot de epoxy markt. Ik moest naar Eindhoven om ergens een laatste liter te krijgen.

Afbeelding

Aan de gang met mijn motorluik en beplating van de bovenkant. Schoonmaken, schuren, Fertan antiroest erop tot later. Opzoeken wat voor materiaal ze er tegenwoordig in stoppen in de beplating erboven ipv kapok.
Nog steeds ga ik trouw al 3 jaar (bijna) elke zaterdag naar de loods om te klussen. Opgeteld lijkt het niet veel, maar de aanhouder wint.

November
Mijn originele vooras was echt te rot om nog terug te plaatsen en ik had 2 jaar terug al een andere gekocht. Deze vooras met hulp uit elkaar gehaald en de onderdelen bekeken om de beste te houden. Ik weer aan het krabben en schuren aan de 2e as. Loopt Stuart, van wie ik de helft van de loods huur, mijn medeklusser, langs en zegt “je hulpstuurhuis staat scheef!” En inderdaad, uit het lood t.o.v. de as zelf. Die kan weg, ga het niet gokken om van 2 assen 1 te maken. Zonde van al het werk voor niks. Is niet de eerste en zeker niet de laatste keer dat ik iets over kan doen.
Op zoek naar een andere vooras…

Afbeelding

Ron komt weer lassen en maakt de rotte hoek van de motorklep heel. Verder de zijbeplating weer mooi gekregen bij de wielkast achter, wat een enorm verschil ga je nu zien!!

Afbeelding

Ene Mike kwam langs om mijn 2 oude assen over te nemen. Hij zag mijn strubbeling met de 2 schuifdeuren en bood aan van mijn 2 schuifdeuren 1 te maken. Ik heb een a-deur van de bus zelf en per ongeluk een b gekocht. Raam van a is slecht en onderkant van b is slecht. Enkele weken later bracht ik mijn deuren naar hem toe. Hij heeft een heerlijke klusplek vol met handige werktuigen en gereedschap en natuurlijk zijn eigen prachtige rock ‘n roll T2 bus. Als hij af is haal ik hem op.

De bovenbeplating en het motorluik waren ook af en Stuart was zo aardig om ze in de epoxy te spuiten! De eerste onderdelen in de verf!!! MIJLPAAL!!!

Afbeelding

December
En dan komt er ook ineens een mooie vooras voorbij, na een tip van Stuart, op Marktplaats. Bijna te mooi om waar te zijn qua prijs, maar deze is mij ook gegund. Echt een harde vooras, zonder gaten op de bekende plakken, dikke roest of wat maar ook. Ik kan deze kopen, klets heerlijk met de verkoper over bussen en assen en rij met een grote glimlach naar huis. Kerstgedachte?
In de loods maak ik hem schoon, schuur hem en smeer er Fertan overheen tot ik weet wat ik wil.
Week later bedenk ik me dat ik er RX5 en RX10 op ga doen en kan de Fertan er weer af geschuurd worden, zucht…
Hmmm, ondertussen wel een enorm voorraad stuurstangen, ankerplaten etc.

Afbeelding


2023
Januari

Mijn dochter is op kamers gegaan in oktober en ik bedacht me dat het best handig zou zijn van haar kamer mijn schildersatelier (hobby) te maken en in de kleine kamer haar oude bed te zetten. In de Kerstvakantie aan de gang gegaan, alles omgezet en toen kwam helemaal een goede gedachte. Nu kan ik ook dingen van Kees mee naar huis nemen en in de RX5 en RX10 zetten, want in de loods is het te koud. Jullie begrijpen het al. Ondertussen is mijn atelier gevuld met hangende, staande en liggende onderdelen en de prachtige vooras. Mijn overloop is nu gevuld met dozen vol spindels, stuurstangen en andere as-onderdelen.

Afbeelding

De remmen bekijk ik ook, verschillende types en ik zoek de beste uit. Sommige hebben een revisie setje nodig en die vind ik ook bij een aardige dame die ook nog andere mooie VW spullen te koop had.

Het lassen door Ron aan de laatste balken wordt nu ook gedaan. De rechterkant in het midden is bijna af!

Februari
Wat nu te doen? Aan de slag met de remtrommels van de achterkant, alles bekijken, is het nog goed en dan schoonschuren etc.

Afbeelding

Op zoek naar nieuw gereedschap dacht ik slim en duurzaam te zijn en ging naar Used Products voor een andere tweedehands boormachine. Niet echt handig, want de accu ging snel leeg en niet zo krachtig ( wist ik eigenlijk wel) Ik heb mezelf toen maar een heerlijk super Bosch Pro accuboormachine cadeau gedaan waar ik heerlijk mee kan werken. Ook de wat lichtere en kleine haakse slijper met staalborstels is heerlijk om roest goed weg te krijgen. Na het schoonmaken neem ik alles mee naar huis en daar kan ik doordeweeks alles in RX5 en 10 zetten.

Interieur, wat en hoe, daar denk ik ook over na. Het plan was half zelfbouw, maar ondertussen heb ik wat meer Westfalia onderdelen en begint ik toch wel een beetje liefde ervoor te ontwikkelen.
Ik vind van alles op internet over de verschillende types en soorten. Een mooie hoge Helsinki kast met gascomfor staat te koop bij Gijs en ik kan deze kopen. Maar waar laat ik hem? Dan maar in mijn gang thuis. Kan ik hem daar mooi schoonmaken en nakijken.


Maart
Verder met nog meer onderdelen schoonmaken die allemaal in dozen zaten na het ontmantelen van Kees vorig jaar. En thuis wordt het voller.
Het plan is om zoveel mogelijk te zorgen dat ik alles klaar heb, incl. alle moeren en bouten, pakkingen en rubbers van de onderdelen, dat als iets op de bus terug kan, ik het klaar heb liggen. Of dat lukt, geen idee, maar de schematische afbeeldingen uit de diverse boeken en de foto’s die ik gemaakt heb helpen wel mee.

Afbeelding

Ron gaat weer verder met de laatste stukken balk vervangen. Het voelt steeds steviger aan en de constructie begint weer te kloppen.

Afbeelding

Wordt vervolgd….
Laatst gewijzigd door KeesAA op ma feb 19, 2024 20:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
KeesAA
Actief Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: di aug 27, 2019 23:20 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘

Bericht door KeesAA » ma feb 19, 2024 20:30 pm

‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘
(dit was de 1e reactie van iemand na het zien van de bus Kees in 2019)
Restauratie van T2b 1973 bus Kees, deel 8…

2023


April
De CJ type 4 motor, die op een hondje ligt, neem ik onder handen. Ik koop een blokstandaard en na veel gedoe met een krik, sjouwen, trekken, bouten die eerst niet goed passen en menskracht komt hij op de standaard.
Arie, een vrijwilliger die komt helpen, begint met het ontmantelen van de onderdelen die ik moet vervangen of schoonmaken. Diverse beplating is vet en vies en verrot op de aanhechtpunten.
Ik maak foto’s van de nummers en ga op zoek. Koppelingsplaat sowieso, daar kom je anders nooit meer goed bij.
De oliekoeler is niet goed meer, komt ook op het lijstje.
Alles ga ik schoonmaken met Dasty, schuurpapier en de metalen borsteltjes natuurlijk. Dan kan ik beter zien wat de staat is van de onderdelen.

Afbeelding Afbeelding

Het idee dat ik heb over hoe mijn interieur moet worden krijgt steeds meer vorm. Ik maak een afspraak met Jeffrey bij Bus-OK en gaan samen rondsnuffelen. Mijn bus is van begin 1973, en hij heeft wat staan uit een serie die alleen maar gemaakt werd tussen 72-74. Erg gaaf. Een grote kast rechtsachter, een dakkast, bedplank, en ik krijg er nog een tafel bij. Hij geeft me nog veel tips en ik breng daarna alles bij mij thuis. In de woonkamer en boven in het atelier is nog plek….want in de hal staat de hoge Helsinki kast al.

Mei.
Ron komt weer lassen. Hij gaat aan de gang met de onderkant van het paneel achter de bestuurderskant. Bij veel bussen is hier roest door vocht ontstaan. Veel rottigheid hier weggehaald en vervangen. Best een lastige hoek, ook aan de binnenkant eerst roestige delen weghalen en dan stukjes zelf maken om erin te krijgen.

Afbeelding Afbeelding

De motor bekijken Arie en ik en proberen hem wat schoner te krijgen, net als de grote versnellingsbak.

Afbeelding

Jan-Dirk heeft een mooie wastafel/koelbox kast te koop staan uit 1970. Die wil ik graag overnemen. Ziet er erg goed uit, en zeker op te knappen. Blijkt er een te zijn waar een hoge ontluchtingspijp bij zit voor de watertank. Ga ik later uitzoeken of dat echt door het dak heen moet.
Verder ook nog een uitlaat meegenomen en wat motorbeplating die hij had liggen die ik nog miste.
Op de voorjaarsmeeting weer in mijn oranje VWT2 tentje geslapen en genoten van alle gesprekken, gezelligheid, lachsalvo’s, tips en trics en de BBQ’s. Daar mezelf aangeboden voor en daarna verkozen tot coördinator van de Pano, en met veel plezier de 1e samen met de redactie in juli op de mat gekregen bij iedereen.

Juni
Ik doe weer eens wat verkeerd. Niet goed doordacht spuiten we zilveren verf, die je af moet bakken, op de 2 delen van het koelhuis van de motor. Via een vriend met een hele grote oven heb ik ze kunnen bakken. Maar de volgende dag viel alle verf er af, bleek toch andere verf op te moeten. Daarna maar kaal gemaakt en zo gelaten, heeft ook wel wat.

Afbeelding

Achter onder de bus zijn de tanksteunen helemaal rot. Dus het stuk plaat zelf en de versteviging. Arie slijpt het gedeelte er uit en we proberen een vorm te maken. Dat lukt ons niet goed en ik besluit het toch aan de lasser over te laten.

Het stuk achter de stoel wordt nu helemaal verder dichtgelast, blij mee, weer een hoop werk verzet door Ron.
De motorklep is ook gelast op de hoeken, wat gaatjes dicht, en er komt plamuur op.

De schuifdeur, die Mike heeft gemaakt van mijn oude A en een andere B schuifdeur, daar gooien we ook plamuur op. Achteraf had dat misschien later gemoeten, maar ja, al doende leert men.

Afbeelding

Mike komt ook lassen aan de bus, ik huur hem in. Hij begint met de rotte onderkant van de zitting/wielkast. Er zaten hele gekke stukken op gelast en gepopt.
Het is een hele puzzel, want ook een stuk van de cabinevloer moet vervangen worden. En dat sluit daar weer op aan. Over de rotte instap hebben we het dan nog niet eens.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Stuart heeft voor mij schuurmaterialen gekocht, lange en korte schuurplanken, plamuurvellenblok en een grote emmer plamuur. Het betere werk ipv kleine potjes.

Afbeelding

Juli
Op zoek naar kachelpotten, jeetje wat zijn die duur pffff. 750,- per 2 stuks. Zeker voor mijn motor, is net weer even anders. Er kwamen er een paar voorbij her en der, maar net niet de goede, tot op een dag op marktplaats er een set werd aangeboden, weer een tip van Stuart, en ik BAM reageer. Hoppa naar de Belgische grens en 2 fantastisch, schone, nieuwe, hele mooie kachelpotten gevonden voor een fractie van de normale prijs. Ik heb hem hele grote fooi gegeven. Was het waard. De aardige meneer zei zelfs dat hij niet had opgezocht wat ze nu zouden kosten anders zou hij gaan balen. Maar wat fijn dat er nog steeds mensen zijn die graag anderen met dezelfde hobby blij willen maken.

De schuifdeur gaat aan een kant in de epoxy, Stuart doet het voor en ik ga binnenkort proberen.

Afbeelding

Mike gaat verder lassen aan de cabinevloer en zet ook de nieuwe gordelplaat erin.

Afbeelding Afbeelding

Herinneren jullie het nog? Ik had 30 stukken die ingelast moesten worden. Ik vink er steeds meer af van het lijstje.
De kachelpijp onder de voorkant zaten ook gaatjes in. Die zijn aangestipt en dicht. Ik vind dat er verf op moet zo langzamerhand en ik schuur en behandel dit gedeelte nogmaals met Fertan voordat er epoxy op komt.

Afbeelding

De carburateurs waren ondertussen gereviseerd en ook weer terug gekomen.

Augustus
De binnenkant van de schuifdeur komt nu ook in de epoxy.
Wat plaatmateriaal dat wel goed is maak ik schoon. Arie spuit wat beplating zwart dat niet hittebestendig hoeft.
Ik ga zelf proberen de achterklep en de firewall te spuiten, eerst maar met een 2k spuitbus proberen. Gelijke stroken heen en weer, zorgen dat het mondje niet vol loopt en vooral veel schudden tot je een ons weegt.

Afbeelding Afbeelding

Schuur opruimen moet ook gebeuren. Stuart plaatst wat extra stellingen en ik ruim mijn kant van de loods ook maar eens op. Sorteren en in bakken doen. Niet dat ik nu perse iets makkelijker kan terug vinden maar het staat wel beter.

September
En dan is er alweer de najaarsmeeting in Meerkerk. Met prachtig weer, gooi en smijtwerk spelletjes, fiets- en brommertochten, weer goede gesprekken en hoop geleerd, gekleurd vuur en weer veel gezelligheid.

Afbeelding

Arie gaat aan de gang met de bumpers, en ik ga van een bodemplaat de tectyl en troep eraf steken. In de voorbumper zitten wat gaten en dat is lastig schuren. Ik besluit de bumpers en de bodemplaat te laten stralen en epoxy spuiten bij Evers in Renswoude. Kost wat maar dat scheelt veel tijd.

Afbeelding Afbeelding

Ik had veel losse onderdelen van de 3 voorassen, draagarmen, spindels etc. De beste spullen apart gehouden en de rest uiteindelijk verkocht aan iemand die er veel van af wist en er blij mee was. Altijd leuk.
Een stukje tussen de middenpanelen en wielkast is ook slecht, Ron gaat ermee aan de gang en weet weer het mooi dicht te maken. Wat kan een mens gelukkig worden van deze stappen….

Wordt vervolgd....

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘

Bericht door Wilfred » wo feb 28, 2024 20:21 pm

Wat een mooie updates! heel dapper hoe je het allemaal aanpakt. Ga zo door, en je gaat je inspanningen ruimschoots uitbetaald krijgen in puur genieten van je mooie busje!
Take the planet and make it spin your way

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘

Bericht door Davy_B. » wo feb 28, 2024 21:18 pm

Dat gebeurt allemaal grondig en goed! 👍

Gebruikersavatar
KeesAA
Actief Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: di aug 27, 2019 23:20 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘

Bericht door KeesAA » wo feb 28, 2024 22:36 pm

Wilfred schreef:Wat een mooie updates! heel dapper hoe je het allemaal aanpakt. Ga zo door, en je gaat je inspanningen ruimschoots uitbetaald krijgen in puur genieten van je mooie busje!
Tnx!!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie