Even voorstellen met een hoop informatie

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Dennoz
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: vr sep 09, 2022 22:19 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Even voorstellen met een hoop informatie

Bericht door Dennoz » vr sep 09, 2022 23:11 pm

Goedenavond ,

Ik ben Dennoz , ik heb het onderhoud aan de T2 ab van mijn wijlen vader als nalatenschap gekregen.
Zorg goed voor je moeder en de bus was de boodschap.
Ze hebben deze wagen (sedert 1981) bijna net zolang als de kinderen dus dit is echt een familie icoon.
Vroeger zijn vaak we met het hele gezin in de bus op vakantie geweest , de snorrende 1600 bracht ons veelal naar de ardennen en ook wel eens naar st tropez en andere delen van zuid frankrijk.
Totdat de puff er wel aardig uit ging, het arme blokkie had de 160.000 aangetikt.
Door technische bevlogenheid en immer een eigenzinnige kijk op zulke zaken hadden we ca 20 jaar geleden bedacht dat dat wel een upgrade verdiende, in die tijd zaten we elk weekend samen in de garage te rommelen aan alles en nog wat, (puristen ogen dicht)en uiteindelijk hebben we een t3 donor gekocht met een df wbx blok, verblind door de 60 pk hebben we aardig wat obstakels overwonnen om dit circus er in te bouwen. Het blok was in redelijk goeie conditie maar er is onderwijl het gebruik wel wat geëxperimenteerd met de locatie van de radiateur en set ups van versnellingsbakken, mijn ouders hebben later met z’n 2-en nog aardig wat Leuke vakanties in Engeland en andere far away’s gehad dus je kan stellen dat de operatie redelijk geslaagd is.
Maar ook de wbx is geen zorgeloos kindje en mijn vader liet op latere leeftijd steeds meer steken vallen en begon kordaat onderhoud te omzijlen, gezien ik onderhand al behoorlijk mijn eigen leven had en een iets andere visie op zulke zaken heb ik hem lekker laten hobbyen zoals hij dat zelf graag deed, het was immers zijn wagen.
De tijd er tussen zal ik jullie niet mee vervelen maar echt heel recentelijk heeft hij zijn allerlaatste laatste ritje gemaakt in de bus , ik reed omdat het raakvlak tussen ons vrij groot is.
Maar achter het stuur kreeg ik al vrij snel het onderbuik gevoel dat de wagen niet in de conditie was om de wereld mee uit te rijden,en na een enigzins zenuwslopende rit van een half uur hebben we hem voor de deur van het crematorium afgeleverd.
Ik stond 5 seconde naast de wagen toen het koelsysteem uit elkaar knalde …..foutje bedank zou hij er zelf van gemaakt hebben.
Nou was ik al tijden van mening dat wbx blok zijn boodschap wel gedaan had maar ik heb nu wel de bevestiging gehad dat dit met een andere radiateur of nieuwe thermostaat niet op te lossen is.
Een revisie wbx is ook aardig aan de prijs en dan zit ik alsnog met het koeltraject wat aandacht nodig heeft, dus ik zou zelf wel terug willen naar de orginele set up, helaas zagen we daar toendertijd wel handel in dus daar is weinig van bewaart gebleven.
Er zit al wel een gereviseerde lange bak in dus ik zou zelf het liefst gaan voor een cj of cu maar dan wel zo compleet mogelijk.
Hoe groot zijn de kansen heden ten dagen nog dat ik zoiets zou kunnen aankopen?

Mvg

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Even voorstellen met een hoop informatie

Bericht door fahtal » za sep 10, 2022 0:45 am

Is prima te koop maar duur.

Subaru zou ook kunnen... je hebt de boel al redelijk voor elkaar...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Even voorstellen met een hoop informatie

Bericht door Davy_B. » za sep 10, 2022 7:51 am

Ik vermoed dat de motor ruimte redelijk verhakkeld zal zijn en je dus nieuwe beplating en dergelijke zal nodig hebben... Dat +de "nieuwe" motor zal u al een aardige cent kosten. Dus idd aangezien u toch al radiator en dergelijke hebt geplaatst is die Subaru geen slecht idee. Wel geen ervaring in deze maar er rijden er al genoeg rond...

Dennoz
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: vr sep 09, 2022 22:19 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Even voorstellen met een hoop informatie

Bericht door Dennoz » za sep 10, 2022 8:46 am

Bedankt voor de reacties , ik zal de “schade” eerst eens goed in kaart brengen , terugbouwen of voortborduren levert me in ieder geval genoeg werk op.

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Even voorstellen met een hoop informatie

Bericht door eelke » za sep 10, 2022 9:01 am

Motor is nog wel te vinden (heb er nog 1 in de schuur staan) en afhankelijk van wat je wil ook wel betaalbaar.
Cj, ge, gd, cu is allemaal 2.0 liter en redelijk vergelijkbaar.
Mocht het motorruimte aangepast zijn moet je dat wel terug bouwen voor de juiste koeling! Plaatwerk heb ik nog wel in een donor zitten ;) maar is ook nieuw bij de meeste handelaren te krijgen.

Post anders eens wat plaatjes, daar zijn we hier dol op!
hoe???

Dennoz
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: vr sep 09, 2022 22:19 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Even voorstellen met een hoop informatie

Bericht door Dennoz » za sep 10, 2022 21:38 pm

Vandaag ben ik even bij de bus geweest voor wat onderzoek .
Ik ben er achtergekomen dat mn vader uiteindelijk het koelsysteem zo had aangelegd dat de boel moeilijk te ontluchten was en dat er te veel druk opgebouwd zou worden, op zich zou ik dat wel weer kunnen aanpassen maar na een check van het blok is gebleken dat de cilinder rechtsvoor nog maar 1 bar produceert.
Omdat er in loop van de jaren de radiateur al in de linker zijkant van het motorruim heeft gezeten , tussen de koker balken en voor onder het reserve wiel en alsnog niet feilloos blijkt te werken hebben we besloten de bus te verlossen van het water.
Overigens lees ik ook wisselende ervaringen over subaru set ups die ook spot-on moeten zijn omdat ze anders problemen geven en zelfs de t3 zelf heeft aanleg voor koelproblemen .
De tactiek is dus om met een geheel leeg motorruim opnieuw te beginnen. Hier zie je de wbx met alle houtje touwtje oplossingen.
Afbeelding

Op het eerste gezicht mist er enkel linksachter een stukje rand van die motorbeplating, dat is redelijk makkelijk te herstellen.
Afbeelding

Afbeelding

Nu zou er volgens de code een 1600 bak uit 78 in liggen maar ik weet zeker dat hij de eindratio heeft laten aanpassen, eerst bij een oud mannetje in Wilnis of ergens in die hoek , toen uiteindelijk de derde versnelling zong en dat oude mannetje er zelf ook niet meer was is hij bij Mark in Amsterdam terecht gekomen , de bus reed er prima en relaxed mee bij een kruissnelheid van 105.

Afbeelding

Het idee is dus dat de bus gewoon klaar staat zonder gebruiksaanwijzing om af en toe mee op pad te staan of de hippie uit te hangen , daarom kiezen we voor de “eenvoud” en betrouwbaarheid zonder waterpeil om in de gaten te houden.

Met de bus gewoon klaar voor gebruik kan ik dan wanneer ik er tijd en zin voor heb wat mishandelingen en aanpassingen ongedaan maken, al denk ik dat ik voor de warme lucht toevoer naar voren wel even de handen uit de mouwen zal moeten steken.

Afbeelding


Kortom , aan de hand van het rijgedrag van de bak denk ik dat ik voor de 2.0 in aanmerking kom.
Cj of Cu zou voor mij niet uitmaken , als het blok maar in orde is en de boel zo compleet mogelijk is.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Even voorstellen met een hoop informatie

Bericht door fahtal » za sep 10, 2022 22:18 pm

Zou ik voor cj gaan dat hoort in een t2. Past beter met standaard plaatwerk. Cu is t3 moet je weer plaatwerk aanpassen
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Dennoz
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: vr sep 09, 2022 22:19 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Even voorstellen met een hoop informatie

Bericht door Dennoz » za sep 10, 2022 22:32 pm

Dan wacht ik graag op een vrijblijvende offerte van Eelke .

Dennoz
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: vr sep 09, 2022 22:19 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Even voorstellen met een hoop informatie

Bericht door Dennoz » zo sep 11, 2022 12:27 pm

Eelke heeft me wat pb tjes gestuurd, bedankt daar voor . Er zijn nog een hoop zaken waar ik over twijfel. Ik kan een complete cu met beplating en alle toeters en bellen kopen alleen lees ik wisselende berichten over de pasvorm , van een topic hier uit 2007 zijn de foto’s niet meer zichtbaar , een GE blok wat me is aangeboden heeft hydro units waar ik vanuit het wbx blok niet geheel van onder de indruk ben ( die heeft de cu natuurlijk ook) , dus ik zit er anders aan te denken om het nostalgisch simpel te houden en weer terug naar de 1600 te gaan , het volgende haak en oog is dat ik niet exact weet hoe het nou precies zit met die bak die er nu onderzit qua eindoverbrenging dus sta ik ook open voor aanbiedingen van een blok met bak en beplating (type 2b)
Iemand die advies heeft of een duidelijke mening hoor ik graag.

Mvg

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Even voorstellen met een hoop informatie

Bericht door fahtal » zo sep 11, 2022 15:21 pm

`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Even voorstellen met een hoop informatie

Bericht door fahtal » zo sep 11, 2022 15:22 pm

Ik ben wel bij met mijn ge. Met hydraulische stoters
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Dennoz
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: vr sep 09, 2022 22:19 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Even voorstellen met een hoop informatie

Bericht door Dennoz » za sep 17, 2022 14:39 pm

Bedankt voor het meedenken, het is uiteindelijk de cu geworden om de reden dat die helemaal compleet is dus het sprokkelen van onderdelen kan ik overslaan.
Al zou ik een lege t3 hebben zou ik die erheen kunnen duwen en die unit eronder hangen en naar huis rijden……maar in dit geval ben ik nog wel even bezig met het aanpassen van de beplating.
Volgende week komt de motor naar de garage dan haal ik de beplating los en maak ik het blok schoon.
Ik heb Ko de fries een pb gestuurd maar het lijkt of die zijn internet niet betaald heeft dus ik zal het zelf uit moeten zoeken hoe de cu beplating aangepast word, ik denk een goeie tactiek uitgestippeld te hebben dus ik zal proberen dat overzichtelijk bij te houden voor degene die het überhaupt wil zien.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Even voorstellen met een hoop informatie

Bericht door fahtal » za sep 17, 2022 17:49 pm

Ko... zo die naam heb ik al een tijdje niet gehoord. Ik verwacht niet dat die snel op het forum is.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Dennoz
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: vr sep 09, 2022 22:19 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Even voorstellen met een hoop informatie

Bericht door Dennoz » za sep 17, 2022 19:33 pm

Nee , de topic waar hij het zelfde trucje had gedaan stamde al uit 2007….je weet natuurlijk nooit hoe enthousiast hij er nog steeds mee bezig is. Maar goed , ik ga er vast uit komen.

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Even voorstellen met een hoop informatie

Bericht door mobiel70 » zo sep 18, 2022 11:14 am

Ko heeft jaren geleden zijn bus verkocht omdat parkeren of stallen in of bij Amsterdam onbetaalbaar werd. Daarna heb ik hem eigenlijk niet meer op het forum gezien. Zijn bus kwam terecht in Hoensbroek.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Plaats reactie