T2b 11-11-74
Re: T2b 11-11-74
bij het afstellen van de kleppen moet het voelermaatje er stroef/plakkerig tussen door,
je moet hem er makkelijk tussen uit kunnen trekken en toch enige weerstand voelen
neem een vel papier tussen je vingers en houd het vast nu trek met je andere hand aan het papier
laat nu heel langzaam de druk van je vingers verminderen
het moment dat je het papier tussen je vingers weg kunt trekken zonder veel kracht te zetten
zo moet dat bij voelermaatjes ongeveer aanvoelen
een betere omschrijving kan ik er niet van maken
je moet hem er makkelijk tussen uit kunnen trekken en toch enige weerstand voelen
neem een vel papier tussen je vingers en houd het vast nu trek met je andere hand aan het papier
laat nu heel langzaam de druk van je vingers verminderen
het moment dat je het papier tussen je vingers weg kunt trekken zonder veel kracht te zetten
zo moet dat bij voelermaatjes ongeveer aanvoelen
een betere omschrijving kan ik er niet van maken
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Re: T2b 11-11-74
Vandaag de klepstelbouten vervangen, enkele van de oude waren nogal ingesleten, waardoor het stellen niet makkelijk ging.
Van uitlaatklep cilinder 3:
Maar de inlaatklep van cilinder 1 was wel heel erg ingevreten;
Met 'verse' stelbouten ging het afstellen stukken beter!
Van uitlaatklep cilinder 3:
Maar de inlaatklep van cilinder 1 was wel heel erg ingevreten;
Met 'verse' stelbouten ging het afstellen stukken beter!
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Re: T2b 11-11-74 REMKLAUW vraag
Vandaag de voorremmen gecontroleerd, had al een tijdje het gevoel dat ie aan de rechterkant soms niet goed meeremt en bij doortrappen wel.
Het eerste wat opvalt is dat er geen anti-draai plaatjes gemonteerd zitten.
(maar die heb ik nog liggen)
De zuigers gingen goed terug, zodat de blokken eruit konden.
Dat ging gemakkelijk gelukkig.
Beetje remstof zat er wel, de remklauw schoongemaakt, de blokken schoongemaakt en een beetje kopervet op de glijvlakken.
Zo zien de blokken er aan de achterkant uit als de antiedraaiplaatjes ontbreken:
Ik kon alleen de anti-draaiplaatjes niet monteren, want ik kan de zuigers niet draaien.
VRAAG: Hoe kan ik de zuigers verdraaien zodat ik de antidraaiplaatjes goed kan plaatsen???
Alle tips zijn welkom.
gr Ruud
Het eerste wat opvalt is dat er geen anti-draai plaatjes gemonteerd zitten.
(maar die heb ik nog liggen)
De zuigers gingen goed terug, zodat de blokken eruit konden.
Dat ging gemakkelijk gelukkig.
Beetje remstof zat er wel, de remklauw schoongemaakt, de blokken schoongemaakt en een beetje kopervet op de glijvlakken.
Zo zien de blokken er aan de achterkant uit als de antiedraaiplaatjes ontbreken:
Ik kon alleen de anti-draaiplaatjes niet monteren, want ik kan de zuigers niet draaien.
VRAAG: Hoe kan ik de zuigers verdraaien zodat ik de antidraaiplaatjes goed kan plaatsen???
Alle tips zijn welkom.
gr Ruud
- Obonobo
- Actief Lid
- Berichten: 303
- Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Delft
Re: T2b 11-11-74
Dag Ruud,
begrijp ik het goed dat je kopervet op je remzuiger hebt gedaan?
Ik ben geen expert, maar ik denk dat dat door de koperdeeltjes voor slijtage gaat zorgen! Als ik remmen opnieuw in elkaar zet, gebruik ik meestal de bij het revisiesetje bijgeleverde pasta bij (roze spul, ik weet eerlijk gezegd niet wat het is).
Of spreek ik nu mijnheer Haynes tegen?
Sietze
begrijp ik het goed dat je kopervet op je remzuiger hebt gedaan?
Ik ben geen expert, maar ik denk dat dat door de koperdeeltjes voor slijtage gaat zorgen! Als ik remmen opnieuw in elkaar zet, gebruik ik meestal de bij het revisiesetje bijgeleverde pasta bij (roze spul, ik weet eerlijk gezegd niet wat het is).
Of spreek ik nu mijnheer Haynes tegen?
Sietze
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Re: T2b 11-11-74
Obonobo schreef:Dag Ruud,
begrijp ik het goed dat je kopervet op je remzuiger hebt gedaan?
Sietze
Nee, op de achterkant en metalen zijkant van de remblokken. Ik heb mijn remmen niet uit elkaar gehaald, de zuiger is er niet uit geweest.
gr Ruud
- Obonobo
- Actief Lid
- Berichten: 303
- Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Delft
Re: T2b 11-11-74
Ah, ok! Ik gebruik daar meestal een high pressure/temperature lube voor, van industriele kwaliteit. Heb het geluk gehad dat ik die ooit eens gekregen heb uit de oude Philips-fabriek in Stadskanaal.
Anyway, goed bezig!
Anyway, goed bezig!
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Re: T2b 11-11-74
Maar ik weet nog steeds niet hoe ik de zuigers kan verdraaien zodat ik de antidraaiplaatjes goed kan plaatsen???
Alle tips zijn welkom....
Alle tips zijn welkom....
- Grawo75
- Actief Lid
- Berichten: 407
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Stuttgart
Re: T2b 11-11-74
Ha Ruud,
Ik weet niet hoeveel de cilinders verdraaid moeten worden? Krijg je de plaatsjes er op geen enkele manier tussen? Ook niet door de plaatjes om te draaien en eventueel de lipjes naar de andere kant door te slaan?
Misschien een manier om de cilinders te verdraaien is de volgende. Ik weet niet of het werkt, ik heb dit nog nooit geprobeerd. Dit is dus puur een hersenspinsel van mijn kant
Zoek een dopsleutel waarvan de buiten diameter ongeveer overeenkomt met de binnen diameter van de cilinder. De dop moet dus in de cilinder passen.
Zet nu een (hoe heet zo'n ding?) op de dop.
Trek de stang nu zover naar een kant zodat je, aan de kant van de insparing in de cilinder, nog een klein stukje overhoud om een platte schroevendraaier achter te zetten.
De schroevendraaier moet dus in de insparing van de cilinder blijven haken. Door nu de stang te verdraaien ga je tegen de schroevendraaier duwen, die op zijn beurt de cilinder meeneemt.
appeltje eitje! probleem opgelost!
Hopelijk is het een beetje duidelijk, want het is niet zo makkelijk uitleggen zonder foto's...
Succes, ik hoop dat het lukt!
groeten,
Gerben
Ik weet niet hoeveel de cilinders verdraaid moeten worden? Krijg je de plaatsjes er op geen enkele manier tussen? Ook niet door de plaatjes om te draaien en eventueel de lipjes naar de andere kant door te slaan?
Misschien een manier om de cilinders te verdraaien is de volgende. Ik weet niet of het werkt, ik heb dit nog nooit geprobeerd. Dit is dus puur een hersenspinsel van mijn kant
Zoek een dopsleutel waarvan de buiten diameter ongeveer overeenkomt met de binnen diameter van de cilinder. De dop moet dus in de cilinder passen.
Zet nu een (hoe heet zo'n ding?) op de dop.
Trek de stang nu zover naar een kant zodat je, aan de kant van de insparing in de cilinder, nog een klein stukje overhoud om een platte schroevendraaier achter te zetten.
De schroevendraaier moet dus in de insparing van de cilinder blijven haken. Door nu de stang te verdraaien ga je tegen de schroevendraaier duwen, die op zijn beurt de cilinder meeneemt.
appeltje eitje! probleem opgelost!
Hopelijk is het een beetje duidelijk, want het is niet zo makkelijk uitleggen zonder foto's...
Succes, ik hoop dat het lukt!
groeten,
Gerben
Re: T2b 11-11-74
@ Onobono
Kopervet is juist ontwikkeld voor extreme tempraturen en geen slijtende werking op strakke passingen
dus op de zijkanten van je remzuigers kun je rustig kopervet gebruiken
wat je wel moet doen is zorgen dat je naderhand de stofkappen goed terug plaatst om te voorkomen dat er stof inhet vet gaat zitten
Maar dat moet je met andere middelen ook
Kopervet is juist ontwikkeld voor extreme tempraturen en geen slijtende werking op strakke passingen
dus op de zijkanten van je remzuigers kun je rustig kopervet gebruiken
wat je wel moet doen is zorgen dat je naderhand de stofkappen goed terug plaatst om te voorkomen dat er stof inhet vet gaat zitten
Maar dat moet je met andere middelen ook
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Re: T2b 11-11-74
Grawo75 schreef:Ha Ruud,
Ik weet niet hoeveel de cilinders verdraaid moeten worden? Krijg je de plaatsjes er op geen enkele manier tussen? Ook niet door de plaatjes om te draaien en eventueel de lipjes naar de andere kant door te slaan?
Misschien een manier om de cilinders te verdraaien is de volgende. Ik weet niet of het werkt, ik heb dit nog nooit geprobeerd. Dit is dus puur een hersenspinsel van mijn kant
Zoek een dopsleutel waarvan de buiten diameter ongeveer overeenkomt met de binnen diameter van de cilinder. De dop moet dus in de cilinder passen.
Zet nu een (hoe heet zo'n ding?) op de dop.
Trek de stang nu zover naar een kant zodat je, aan de kant van de insparing in de cilinder, nog een klein stukje overhoud om een platte schroevendraaier achter te zetten.
De schroevendraaier moet dus in de insparing van de cilinder blijven haken. Door nu de stang te verdraaien ga je tegen de schroevendraaier duwen, die op zijn beurt de cilinder meeneemt.
appeltje eitje! probleem opgelost!
Hopelijk is het een beetje duidelijk, want het is niet zo makkelijk uitleggen zonder foto's...
Succes, ik hoop dat het lukt!
groeten,
Gerben
Bedankt voor je reaktie, ik snap wat je bedoelt.
Ik heb inmiddels in een werkplaatshandboek de volgende afbeelding gezien, blijkbaar bestaan er tangen voor.
Misschien kan het ook hiermee (of soortgelijke spreidtang)...
Ik zal nog eens gaan kijken deze week.
- Grawo75
- Actief Lid
- Berichten: 407
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Stuttgart
Re: T2b 11-11-74
Ik bedenk me net dat er helemaal geen plaats is voor dat wat ik heb beschreven...
De remklauw zit nog op de bus en dus zit je remschijf in de weg.
Misschien gaat het ook met een stuk plat staal (strip), wat in de uitsparing past. Dan heb je ook een soort hendel.
succes in ieder geval!!
De remklauw zit nog op de bus en dus zit je remschijf in de weg.
Misschien gaat het ook met een stuk plat staal (strip), wat in de uitsparing past. Dan heb je ook een soort hendel.
succes in ieder geval!!
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Re: T2b 11-11-74
Dit weekend een leuk kinderfeestje gehad, voor de kids is het thuisbrengen ook een klein feestje!
- jerupke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4637
- Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Elsloo Lb
- Contacteer:
Re: T2b 11-11-74
Bij ons vragen de leerkrachten zelfs of ze met de bus mee mogen rijden bij schoolreisjes, hihi...
Ze maken nog net geen ruzie...
Ze maken nog net geen ruzie...
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl
www.oldtimerstallinglimburg.nl
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Re: T2b 11-11-74
Vandaag de voorruit verwijderd, om de roest onder het rubber aan te pakken.
Helaas sneuvelde de voorruit..
Maar goed, de roest viel mee
Eerst nog maar eens voorstralen en dan kijken wat er gelast moet worden.
Wie heeft er ervaring met de imitatievoorruiten die bij de bekende webwinkels te koop zijn?
Of zijn er nog origineel VW voorrruiten te koop? (en bij welke webwinkel?)
Advies graag via PB.
Helaas sneuvelde de voorruit..
Maar goed, de roest viel mee
Eerst nog maar eens voorstralen en dan kijken wat er gelast moet worden.
Wie heeft er ervaring met de imitatievoorruiten die bij de bekende webwinkels te koop zijn?
Of zijn er nog origineel VW voorrruiten te koop? (en bij welke webwinkel?)
Advies graag via PB.
- jerupke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4637
- Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Elsloo Lb
- Contacteer:
Re: T2b 11-11-74
Ik heb een (imi) pilkington ruit. Past prima en is gelaagd... Wel zo veilig. Heb de brede rubber van de sponsor met 5 letters gebruikt... Past perfect.
Ik weet dat Zomerbloempje minder geluk heeft gehad met de verwarmde voorruit. Wellicht kan ze Jou via pb een uitleg geven...
Ik weet dat Zomerbloempje minder geluk heeft gehad met de verwarmde voorruit. Wellicht kan ze Jou via pb een uitleg geven...
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl
www.oldtimerstallinglimburg.nl