Rastabus
-
- Gevorderde
- Berichten: 776
- Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Leveroy
Rastabus
Na dat ik hier al tijden de busverhalen van anderen volg en hier weer bruikbare tips uit haal zal ook ik maar eens het verhaal van ons busje gaan vertellen.
Van jongs af aan ben ik altijd helemaal gek geweest op auto's en zoals te verwachten vooral van volkswagen.
Ongeveer 3 jaar geleden zag ik op Marktplaats een t2 opknapper te koop staan, samen met mijn vader gaan kijken en de bus gekocht.
er moest wel gigantisch veel aan gebeuren maar het leek me een leuk project om op te gaan knappen.
Een week later de bus opgehaald in omgeving Tiel, en op de autoambulance naar huis gereden.
Hier aangekomen meteen met volle moed begonnen. Hier kwam alleen gauw genoeg een eind aan. om wat informatie op te doen over deze busjes ben ik naar VWclassics gegaan waar een van de monteurs met me mee is gegaan om naar de bus te kijken. toen kreeg ik een reactie waar ik niet op zat te wachten: er klopte niks van de bus.
Ook kwam ik er zo achter dat er geen bruikbaar chassisnummer meer in de bus zat.... Mijn droom viel helemaal in duigen..
Met heel veel geluk de bus terug verkocht aan de vorige eigenaar omdat er een aantal grove fouten in de papieren stonden.
ongeveer een weekje later kreeg ik een mailtje van de monteur van VWclassics dat hij nog wel een busje voor me wist te staan, met maar een beetje werk voor de apk.
Dus 's avonds een keer samen naar Liessel gereden waar Willy Seegers een heel mooi busje had staan.
Ik was meteen verkocht!
Hierbij foto's van de bus bij aanschaf:
Het gaat om een ex duitse rode kruis bus uit '79
Hierbij het M-code plaatje met de betekenissen met dank aan Zomerbloempje en Molenari!
92 064 655
172 225 227 616 623
911 5NP H82 060 066 100
501 7423 133 2316 11
9: modeljaar 1979
2062655: chassisnummer
9115: ivoorwit, zoals een ambulance
NP: donkerbruin kunstleer
H82:
161: bevestigingsmogelijkheid voor hoofdsteunen voor alle zitplaatsen in de cabine
184: 3-punts veiligheidsgordels voor bestuurders- en bijrijderszitplaat met oproll-automatiek en drukknopsluiting
500: half hoge metalen wand tussen cabine en laad-/passagiersruimte. Met 2-zits bijrijdersbank en met reservewiel in cabine
503: hardboard hemelbekleding in laadruimte
060: standkachel eberspaecher BA6 onder de laadvloer
066: rubber mat in het passagiersgedeelte
100: zonder VW-logo voorop
172: tubeless steel-ply banden
225: bekleedde kofferrruimte op vloer, zijkanten en klep.
227: afneembare hoofdsteunen voor de stoelen in de cabine (alleen met M161)
616: achteruitrijdlichten
623: onstoord voor radio verkeer
177: 3-zits bank achterin en bekleedde panelen achter
50 1: week 50 dag 1: maandag 11 december 1978
7423: interne VW productiecode
133: bestemd voor VW-Audi distributiecentrum Rhein-Ruhr Ratingen-Lintorf
23: kombi
1: stuur links, schuifdeur rechts
6: zitplaatsen verdeeld als 2-0-3 M177
1: Type 1 1600cc motor
1: handgeschakeld, 4 versnellingen
Hier nog een paar foto's van de bus toen deze gebracht werd door Willy, de bumpers had ik er al af gehaald zodat ik deze kon schoonmaken en spuiten terwijl de bus gelast werd voor de apk.
en mijn eerste ritje in de bus! de oprit op!
Nu ga ik weer even wat meer foto's zoeken en dan ga ik weer snel met mijn verhaal verder!
Van jongs af aan ben ik altijd helemaal gek geweest op auto's en zoals te verwachten vooral van volkswagen.
Ongeveer 3 jaar geleden zag ik op Marktplaats een t2 opknapper te koop staan, samen met mijn vader gaan kijken en de bus gekocht.
er moest wel gigantisch veel aan gebeuren maar het leek me een leuk project om op te gaan knappen.
Een week later de bus opgehaald in omgeving Tiel, en op de autoambulance naar huis gereden.
Hier aangekomen meteen met volle moed begonnen. Hier kwam alleen gauw genoeg een eind aan. om wat informatie op te doen over deze busjes ben ik naar VWclassics gegaan waar een van de monteurs met me mee is gegaan om naar de bus te kijken. toen kreeg ik een reactie waar ik niet op zat te wachten: er klopte niks van de bus.
Ook kwam ik er zo achter dat er geen bruikbaar chassisnummer meer in de bus zat.... Mijn droom viel helemaal in duigen..
Met heel veel geluk de bus terug verkocht aan de vorige eigenaar omdat er een aantal grove fouten in de papieren stonden.
ongeveer een weekje later kreeg ik een mailtje van de monteur van VWclassics dat hij nog wel een busje voor me wist te staan, met maar een beetje werk voor de apk.
Dus 's avonds een keer samen naar Liessel gereden waar Willy Seegers een heel mooi busje had staan.
Ik was meteen verkocht!
Hierbij foto's van de bus bij aanschaf:
Het gaat om een ex duitse rode kruis bus uit '79
Hierbij het M-code plaatje met de betekenissen met dank aan Zomerbloempje en Molenari!
92 064 655
172 225 227 616 623
911 5NP H82 060 066 100
501 7423 133 2316 11
9: modeljaar 1979
2062655: chassisnummer
9115: ivoorwit, zoals een ambulance
NP: donkerbruin kunstleer
H82:
161: bevestigingsmogelijkheid voor hoofdsteunen voor alle zitplaatsen in de cabine
184: 3-punts veiligheidsgordels voor bestuurders- en bijrijderszitplaat met oproll-automatiek en drukknopsluiting
500: half hoge metalen wand tussen cabine en laad-/passagiersruimte. Met 2-zits bijrijdersbank en met reservewiel in cabine
503: hardboard hemelbekleding in laadruimte
060: standkachel eberspaecher BA6 onder de laadvloer
066: rubber mat in het passagiersgedeelte
100: zonder VW-logo voorop
172: tubeless steel-ply banden
225: bekleedde kofferrruimte op vloer, zijkanten en klep.
227: afneembare hoofdsteunen voor de stoelen in de cabine (alleen met M161)
616: achteruitrijdlichten
623: onstoord voor radio verkeer
177: 3-zits bank achterin en bekleedde panelen achter
50 1: week 50 dag 1: maandag 11 december 1978
7423: interne VW productiecode
133: bestemd voor VW-Audi distributiecentrum Rhein-Ruhr Ratingen-Lintorf
23: kombi
1: stuur links, schuifdeur rechts
6: zitplaatsen verdeeld als 2-0-3 M177
1: Type 1 1600cc motor
1: handgeschakeld, 4 versnellingen
Hier nog een paar foto's van de bus toen deze gebracht werd door Willy, de bumpers had ik er al af gehaald zodat ik deze kon schoonmaken en spuiten terwijl de bus gelast werd voor de apk.
en mijn eerste ritje in de bus! de oprit op!
Nu ga ik weer even wat meer foto's zoeken en dan ga ik weer snel met mijn verhaal verder!
Laatst gewijzigd door rastabus op za mei 31, 2014 0:00 am, 4 keer totaal gewijzigd.
'67 kever 1500
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
-
- Gevorderde
- Berichten: 776
- Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Leveroy
Weer een paar foto's bij elkaar gesprokkeld!
Sorry voor de kwaliteit, dit zijn foto's van foto's!
Bij de RDW:
Helaas werd hij de eerste keer niet goedgekeurd, een van de gordels was niet goed en de remmen waren niet goed genoeg.
Dus naar huis en weer aan het werk.
mijn vader hard aan het helpen!
En zo heeft de bus een weekje moeten staan toen zijn remklauwen gereviseerd werden...
(maar wel weer met een mooi glimmend bumpertje!)
Een paar dagen later was het dan eindelijk zover, de bus had zijn APK!!
Meteen datzelfde weekend zijn we met een groep vrienden naar Kroatie gereden, de bus deed het perfect, het enige probleem was dat na een lange rit de bus niet wilde starten totdat hij voldoende af was gekoeld.
Dit probleem heb ik later nog vaker gehad, maar is uiteindelijk opgelost door de startmotor te laten reviseren.
Sorry voor de kwaliteit, dit zijn foto's van foto's!
Bij de RDW:
Helaas werd hij de eerste keer niet goedgekeurd, een van de gordels was niet goed en de remmen waren niet goed genoeg.
Dus naar huis en weer aan het werk.
mijn vader hard aan het helpen!
En zo heeft de bus een weekje moeten staan toen zijn remklauwen gereviseerd werden...
(maar wel weer met een mooi glimmend bumpertje!)
Een paar dagen later was het dan eindelijk zover, de bus had zijn APK!!
Meteen datzelfde weekend zijn we met een groep vrienden naar Kroatie gereden, de bus deed het perfect, het enige probleem was dat na een lange rit de bus niet wilde starten totdat hij voldoende af was gekoeld.
Dit probleem heb ik later nog vaker gehad, maar is uiteindelijk opgelost door de startmotor te laten reviseren.
Laatst gewijzigd door rastabus op za mei 31, 2014 0:01 am, 3 keer totaal gewijzigd.
'67 kever 1500
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
-
- Gevorderde
- Berichten: 776
- Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Leveroy
weer even tijd om een stukje busverhaal bij te werken.
Nadat we de bus gekeurd hadden en er dus mee mochten rijden zijn we steeds een beetje aan de bus gaan doen om hem beter te maken.
Ik had voor de apk al een slaapbank gemaakt zodat we in ieder geval in de bus kunnen slapen. meer camperinterieur als wasbak, fornuis koelkast en zo hoeft van mij niet. Ik heb de bus tot voor kort altijd als dagelijks vervoer gebruikt en vind de ruimte die ik nu heb wel fijn, je kunt er alles mee vervoeren.
Helaas vind mijn vader dit ook dus moet ik regelmatig een keer bij mij ouders langs als ze iets vervoerd moeten hebben...
hier weer een paar fotootjes:
De bus heeft als trouwauto gediend toen 2 vrienden van ons gingen trouwen.
Ook zijn we die winter naar het winterfestijn in Rosmalen geweest.
Iets te koud om in de bus te slapen dus maar een huisje gehuurd.
Nadat we de bus gekeurd hadden en er dus mee mochten rijden zijn we steeds een beetje aan de bus gaan doen om hem beter te maken.
Ik had voor de apk al een slaapbank gemaakt zodat we in ieder geval in de bus kunnen slapen. meer camperinterieur als wasbak, fornuis koelkast en zo hoeft van mij niet. Ik heb de bus tot voor kort altijd als dagelijks vervoer gebruikt en vind de ruimte die ik nu heb wel fijn, je kunt er alles mee vervoeren.
Helaas vind mijn vader dit ook dus moet ik regelmatig een keer bij mij ouders langs als ze iets vervoerd moeten hebben...
hier weer een paar fotootjes:
De bus heeft als trouwauto gediend toen 2 vrienden van ons gingen trouwen.
Ook zijn we die winter naar het winterfestijn in Rosmalen geweest.
Iets te koud om in de bus te slapen dus maar een huisje gehuurd.
'67 kever 1500
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
-
- Gevorderde
- Berichten: 776
- Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Leveroy
hierbij weer even een update:
Na ongeveer een jaar heel veel plezier te hebben met de bus besloten we hem maar eens wat grondiger aan te pakken.
hij had nog een aantal lelijke roestplekken die ik nu wel eens bijgewerkt wilde hebben.
Ook heb ik besloten om de bus hierna zelf te gaan spuiten.
Dit had ik nog nooit gedaan maar ik wilde het toch gewoon proberen.
Hier eerst nog een fotootje van een weekend Ardennen net voor de restauratie:
en toen was het toch zo ver, de bus aan de buitenkant helemaal gestript en met de slijptol en de schuurmachine aan de slag.
zoals te verwachten zijn de plekken vaak erger dan dat ze lijken dus we vonden nog een aantal plekjes waarvan we het bestaan nog niet ontdekt hadden!
mijn vriendin hard aan het helpen:
in de werkoutfit!
Een paar mooie actiefoto's, ik met de slijptol aan de gang en mijn vriendin alvast het dak aan het schuren.
Meer foto's volgen!
Na ongeveer een jaar heel veel plezier te hebben met de bus besloten we hem maar eens wat grondiger aan te pakken.
hij had nog een aantal lelijke roestplekken die ik nu wel eens bijgewerkt wilde hebben.
Ook heb ik besloten om de bus hierna zelf te gaan spuiten.
Dit had ik nog nooit gedaan maar ik wilde het toch gewoon proberen.
Hier eerst nog een fotootje van een weekend Ardennen net voor de restauratie:
en toen was het toch zo ver, de bus aan de buitenkant helemaal gestript en met de slijptol en de schuurmachine aan de slag.
zoals te verwachten zijn de plekken vaak erger dan dat ze lijken dus we vonden nog een aantal plekjes waarvan we het bestaan nog niet ontdekt hadden!
mijn vriendin hard aan het helpen:
in de werkoutfit!
Een paar mooie actiefoto's, ik met de slijptol aan de gang en mijn vriendin alvast het dak aan het schuren.
Meer foto's volgen!
'67 kever 1500
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
-
- Gevorderde
- Berichten: 776
- Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Leveroy
fahtal schreef:
leuk om zo ineens een heel bus verhaal te zien ontstaan!!
Ik vind het altijd super om alle verhalen van anderen te lezen, je leert er altijd wel weer nieuwe dingen door.
Aangezien ik nu al een hele tijd hier op het forum rondzwerf leek het me tijd om mijn verhaal er eens bij te zetten!
(wel vervelend dat ik veel foto's niet digitaal heb)
'67 kever 1500
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
-
- Gevorderde
- Berichten: 776
- Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Leveroy
en het is weer tijd voor een vervolg!
werkoverleg:
en mijn vriendin maar hard doorwerken!
Toen werd het tijd om de bus de brug op te rijden en te beginnen met het vervangen van het slechte plaatwerk. Vooral het stuk boven het rechter achterwiel heeft me wakker gehouden. Vooral wanneer dit eruit geslepen werd deed het me een beetje pijn...
Helaas kan ik zelf (nog) niet lassen en heb ik dit allemaal door een vriend laten doen. Maar, in september ga ik een cursus volgen en hoop ik dat ik de volgende keer zelf aan de slag kan!
En hij is weer gemaakt!
Nieuwe dorpel onder de schuifdeur.
instappen hadden aandacht nodig.
en na het laswerk kon ik de accu weer aansluiten om de bus naar buiten te rijden om hem eens goed schoon te maken. (dat is wel heel apart zonder deuren, ramen, enz!)
eerst nog een paar sfeerplaatjes! mijn busje had goed gezelschap wanneer we 's nachts niet bij hem waren!
werkoverleg:
en mijn vriendin maar hard doorwerken!
Toen werd het tijd om de bus de brug op te rijden en te beginnen met het vervangen van het slechte plaatwerk. Vooral het stuk boven het rechter achterwiel heeft me wakker gehouden. Vooral wanneer dit eruit geslepen werd deed het me een beetje pijn...
Helaas kan ik zelf (nog) niet lassen en heb ik dit allemaal door een vriend laten doen. Maar, in september ga ik een cursus volgen en hoop ik dat ik de volgende keer zelf aan de slag kan!
En hij is weer gemaakt!
Nieuwe dorpel onder de schuifdeur.
instappen hadden aandacht nodig.
en na het laswerk kon ik de accu weer aansluiten om de bus naar buiten te rijden om hem eens goed schoon te maken. (dat is wel heel apart zonder deuren, ramen, enz!)
eerst nog een paar sfeerplaatjes! mijn busje had goed gezelschap wanneer we 's nachts niet bij hem waren!
'67 kever 1500
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
Een BRUG (!!!), een lasapparaat en een Herbiesticker!!! Wat wil je nog meer?!rastabus schreef:Dank je!Ziet er echt goed joh!
En de bus was inderdaad in goed gezelschap! En wat een klus ruimte!
oh, de klusruimte lijkt een stuk groter door de foto's maar ik heb inderdaad niet te klagen
mvg,
Thomas
"Pissing against the wind"
Toch niet zo'n Bil(l)board poster?!?!?rastabus schreef:TJMElsen schreef:Een BRUG (!!!), een lasapparaat en een Herbiesticker!!! Wat wil je nog meer?!
mvg,
Thomas
hahaha, en deze foto's zijn al weer 2 jaar oud! Inmiddels staan er 2 bruggen en hangt er een hele grote Sloggi poster aan de muur
Mvg,
Thomas
"Pissing against the wind"