oude auto, buitenland en het milieu
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
oude auto, buitenland en het milieu
Ik zag op deze site interessante info:
https://www.nkc.nl/advies/wetgeving/milieu/
Vooral dit was interessant:
Staat je kampeerauto-oldtimer in Nederland geregistreerd met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 1978 en is het voorzien van Nederlandse historische kentekenplaten (de blauwe platen), dan is er geen Umweltplakette nodig. Als je de oldtimer binnen de Umweltzone parkeert, moet een kopie van het Nederlandse kentekenbewijs of de FIVA Identity Card duidelijk zichtbaar plaatsen.
Hoe doe ik dat met mijn busje uit 1973, met grijs kenteken (=bedrijfswagen), kampeerinrichting en de onmogelijkheid om hiervoor een blauwe kentekenplaat te krijgen?
https://www.nkc.nl/advies/wetgeving/milieu/
Vooral dit was interessant:
Staat je kampeerauto-oldtimer in Nederland geregistreerd met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 1978 en is het voorzien van Nederlandse historische kentekenplaten (de blauwe platen), dan is er geen Umweltplakette nodig. Als je de oldtimer binnen de Umweltzone parkeert, moet een kopie van het Nederlandse kentekenbewijs of de FIVA Identity Card duidelijk zichtbaar plaatsen.
Hoe doe ik dat met mijn busje uit 1973, met grijs kenteken (=bedrijfswagen), kampeerinrichting en de onmogelijkheid om hiervoor een blauwe kentekenplaat te krijgen?
I am Wouth and I approve this message.
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: oude auto, buitenland en het milieu
Hallo Wouth,
Wat vreemd, ook mijn bus uit 1977 heeft een grijs kenteken, maar zonder enig probleem blauwe platen... Ik dacht dat blauwe platen alleen aan een jaartal (1977 of eerder) gekoppeld waren!
Wat vreemd, ook mijn bus uit 1977 heeft een grijs kenteken, maar zonder enig probleem blauwe platen... Ik dacht dat blauwe platen alleen aan een jaartal (1977 of eerder) gekoppeld waren!
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
Re: oude auto, buitenland en het milieu
Wouth jij kunt zonder problemen inmiddels blauwe platen aan vragen.
Neem even contact op met de RDW als je bus klaar is
Neem even contact op met de RDW als je bus klaar is
KEEP CALM and spend all your money on an old VW
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10983
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: oude auto, buitenland en het milieu
Heb jij en t2 dan wouth??
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- freddeblok
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3476
- Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Purmerend
Re: oude auto, buitenland en het milieu
Heb wel eens wat gezien in een ver ver verleden geloof ik
Blijf luchtgekoeld rijden Fred
Blijf luchtgekoeld rijden Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: oude auto, buitenland en het milieu
Het vervelende is dat Wouth's kenteken niet aan de eisen voldoet: je moet 4 cijfers en 2 letters hebben wil je blauwe platen mogen voeren. Het kenteken van Wouth's bus heeft 2 cijfers en 4 letters... Ik denk niet dat er een kenteken-fabrikant is die het risico wil lopen zijn erkenning kwijt te raken door toch die platen te verstrekken... Ik had er tenminste al forse discussies over toen ik ze vier jaar geleden in Almere bestelde. En mijn bus voldoet aan alle "kenteken-eisen": datum eerste toelating voor 1 januari 1978 èn 2 letters-4 cijfers.
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
Re: oude auto, buitenland en het milieu
mobiel70 schreef:Het vervelende is dat Wouth's kenteken niet aan de eisen voldoet: je moet 4 cijfers en 2 letters hebben wil je blauwe platen mogen voeren. Het kenteken van Wouth's bus heeft 2 cijfers en 4 letters... Ik denk niet dat er een kenteken-fabrikant is die het risico wil lopen zijn erkenning kwijt te raken door toch die platen te verstrekken... Ik had er tenminste al forse discussies over toen ik ze vier jaar geleden in Almere bestelde. En mijn bus voldoet aan alle "kenteken-eisen": datum eerste toelating voor 1 januari 1978 èn 2 letters-4 cijfers.
Voorheen kon je alleen geen historisch kenteken aan vragen voor een bedrijfsbus als de datum eertste toelating na januari 72 was.
Inmiddels is dat aangepast en gelijkgetrokken met personenbussen datum januari 1978.
Hij kan dus een nieuw kenteken aan vragen wat wel aan de eisen voldoet.
Voor onze pickup kan dat ook nu.
Voorheen niet.
Vandaar dat hij ook contact moet opnemen met de RDW en niet met een platenboer
KEEP CALM and spend all your money on an old VW
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
Re: oude auto, buitenland en het milieu
wouthwortel schreef:Ik zag op deze site interessante info:
https://www.nkc.nl/advies/wetgeving/milieu/
Vooral dit was interessant:
Staat je kampeerauto-oldtimer in Nederland geregistreerd met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 1978 en is het voorzien van Nederlandse historische kentekenplaten (de blauwe platen), dan is er geen Umweltplakette nodig. Als je de oldtimer binnen de Umweltzone parkeert, moet een kopie van het Nederlandse kentekenbewijs of de FIVA Identity Card duidelijk zichtbaar plaatsen.
Hoe doe ik dat met mijn busje uit 1973, met grijs kenteken (=bedrijfswagen), kampeerinrichting en de onmogelijkheid om hiervoor een blauwe kentekenplaat te krijgen?
Volgens Gliset met een bus uit 1978 en de gele platen
mag je zelfs met gele platen en een zichtbaar kopie kenteken voor de voorruit
in een umweltzone komen
Je voldoet daarmee namelijk aan de Duitse eisen voor een historisch voertuig ivm datum eerste toelating.
Je kopie van je kentekenbewijs is dan lijdend en niet de blauwe of gele kentekenplaten
KEEP CALM and spend all your money on an old VW
- Gliset
- Moderator
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Meppel
Re: oude auto, buitenland en het milieu
zomerbloempje schreef:wouthwortel schreef:Ik zag op deze site interessante info:
https://www.nkc.nl/advies/wetgeving/milieu/
Vooral dit was interessant:
Staat je kampeerauto-oldtimer in Nederland geregistreerd met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 1978 en is het voorzien van Nederlandse historische kentekenplaten (de blauwe platen), dan is er geen Umweltplakette nodig. Als je de oldtimer binnen de Umweltzone parkeert, moet een kopie van het Nederlandse kentekenbewijs of de FIVA Identity Card duidelijk zichtbaar plaatsen.
Hoe doe ik dat met mijn busje uit 1973, met grijs kenteken (=bedrijfswagen), kampeerinrichting en de onmogelijkheid om hiervoor een blauwe kentekenplaat te krijgen?
Volgens Gliset met een bus uit 1978 en de gele platen
mag je zelfs met gele platen en een zichtbaar kopie kenteken voor de voorruit
in een umweltzone komen
Je voldoet daarmee namelijk aan de Duitse eisen voor een historisch voertuig ivm datum eerste toelating.
Je kopie van je kentekenbewijs is dan lijdend en niet de blauwe of gele kentekenplaten
Ik heb dat niet zelf bedacht natuurlijk
tuv-nord schreef: M, J <xxx@tuv-nord.nl>
Tue 11/10/2009, 11:14 AMYou
Geachte heer Jacobs,
Een kentekenbewijs met daaropvermeld datum eerste toelating is voldoende.
U komt niet in aanmerking voor een sticker. Maar indien uit datum eerste toelating blijkt dat het voertuig >30jaar is dan krijgt u op basis hiervan ontheffing daarvoor.
Zorg dat de datum 1e toelating goed leesbaar onder de voorruit ligt..
Met vriendelijke groet,
TÜV NORD NEDERLAND B.V.
'79 VW T2 Berlin