Pagina 1 van 1

VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Geplaatst: za mar 23, 2013 18:40 pm
door ko de fries
hans bedankt ,voor een zeer leerzame en goed georganiseerde cursus
heb er zeer veel van opgestoken
grtz ko ;)

Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Geplaatst: za mar 23, 2013 19:59 pm
door Baphi
Was zeker een leerzame dag!! Weer lekker kunnen sponzen!!

Impressie:

Levenselixer:
Afbeelding

De groep (srry Hans, je bewoog teveel ;-))
Afbeelding

Carterhelft als hoofdonderwerp:
Afbeelding

De onderdelen van het draaiend gedeelte:
Afbeelding

Drijfstangen voorzien van nieuwe lagers halen:
Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen wordt snert opgewarmd:
Afbeelding

Krukaslagerschaal geplaatst en de rest vast in de montageolie gesmeerd:
Afbeelding

Assemblage vd drijfstangen op de krukas:
Afbeelding

Nokkenas in het carter plaatsen op de correcte positie tov vd krukas:
Afbeelding

Krukas, nokkenas, nokvolgers geplaatst:
Afbeelding

En nee, we zijn de nokkenas dop niet vergeten :-)
Afbeelding

Met beleid tikt Hans de andere carterhft op zn plek:
Afbeelding

Uiteindelijk zijn we nog toegekomen aan het meten vd dekhoogte van één vd cylinders om daaruit de compressieverhouding te kunnen berekenen: dekhoogte 1.3mm, 50cc koppen levert een compressieverhouding op van 7.9:1

Ik wil Hans heel erg bedanken voor het delen van al zn kennis en ervaring en hem prijzen voor de manier waarop deze kennis op ons werd overgebracht! Zeer helder en duidelijk!!
Richard bedankt voor de snert en de rest natuurlijk voor de opkomst en lekkere koeken!!

Ik zeg: meer van dit soort dagen!!! Top!

Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Geplaatst: za mar 23, 2013 21:12 pm
door Briebelbus
Dit had ik (achteraf) ook wel interessant gevonden; had helaas andere verplichtingen, maar was wel in de buurt.

Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Geplaatst: za mar 23, 2013 22:30 pm
door mobiel70
Hans,

Het was een geweldig leuke mini-cursus. Ik vraag me wel af als een workshop van jou niet mini is, hoeveel je dan vertelt. Want hier zat al zo ontzettend veel goede, leuke en nuttige informatie in! En op een leuke en onderhoudende manier verteld. Bijzionder leerzaam dus! Trouwens: de snert en de koeken waren ook helemaal top! Wie niet kwam heeft wat gemist!

Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Geplaatst: za mar 23, 2013 23:54 pm
door hanhoo
Bedankt allemaal voor de foto's, leuke woorden, koeken, koffie en erwtensoep. Was weer erg gezellig.

@mobiel70: miniworkshop, tja eerste keer. Het de enige verschillen zijn het aantal deelnemers en dat het geen hele maar een halve dag is en dus ook geen echt praktijk gedeelte voor de deelnemers heeft. En tja, gooi er 50 cent in en ik praat voor 2 euro.

Ik moet zeggen dat het me goed bevallen is, de mini-workshop. Van 10u tot 14u is voldoende tijd om toch een hoop te behandelen. En het scheelt mij heel erg in voorbereiding. Een klusdag / workshop voor 12 of meer deelnemers moet ik aanzienlijk meer voor verbouwen en regelen.

Meer volgt, ga ik zeker snel nog eens doen zoiets.

Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Geplaatst: zo mar 24, 2013 0:00 am
door hanhoo
Nog even voor de info van de deelnemers: de krukas ligt inderdaad in het midden. Dekhoogte op cilinder 2 was ook 1,3mm. Inmiddels is het carter weer open geweest, alles gecontroleerd en met vlakafdichting gesloten. Ik heb het schroefdraad van de draadstangen schoon gesneden en de ontbrekende draadstangen met loctite geplaatst. Cilinders/zuiger 1 en 3 zitten erop en de kop inmiddels ook met kleppen. Morgen verder. Zal ik ook even een plaatje schieten.

Ik heb van de buren aan het einde van de middag nog een F-donor motor gekregen voor wat plaatwerk. Met een beetje passen en geluk tokkelt dit blokje komend weekend weer.

Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Geplaatst: zo mar 24, 2013 10:07 am
door Martijn75
Vond het ook een erg geslaagde dag.
Mooi dat het bouwen zo spoedig verloopt Hans 8-)

Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Geplaatst: zo mar 24, 2013 11:53 am
door Tim
Het was zeker een geslaagde dag, Hans bedankt voor de duidelijke uitleg!
Succes met de afbouw van het blokkie en de foto's zien we graag :)

Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Geplaatst: di mar 26, 2013 20:40 pm
door Baphi
Goed nieuws over je blok!

Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Geplaatst: di mar 26, 2013 22:15 pm
door mobiel70
Je bent wel lekker aan de gang hoor! De ene week een blok compleet in onderdelen en dan de week daarop al draaien... Succes!

Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Geplaatst: wo mar 27, 2013 11:27 am
door hanhoo
mobiel70 schreef:Je bent wel lekker aan de gang hoor! De ene week een blok compleet in onderdelen en dan de week daarop al draaien... Succes!


Nou...... even niet. Iets met een MX-5 en een kapotte dynamo en een ingesleten spiebaan op de krukas.

Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Geplaatst: wo mar 27, 2013 11:30 am
door Baphi
hanhoo schreef:
mobiel70 schreef:Je bent wel lekker aan de gang hoor! De ene week een blok compleet in onderdelen en dan de week daarop al draaien... Succes!


Nou...... even niet. Iets met een MX-5 en een kapotte dynamo en een ingesleten spiebaan op de krukas.


Sluit dan wel weer mooi aan bij je workshop verhaal dat het nooit gaat zoals je dat wil... :-|

Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Geplaatst: wo mar 27, 2013 21:47 pm
door mobiel70
Vreemd gaan met Spielerei, dat krijg je er nu van... Maar Baphi heeft gelijk: het gaat nooit zoals je wilt of hebt bedacht!

Re: VCT2 TC: 23 maart - Mini workshop - Engine in parts

Geplaatst: ma jun 10, 2013 23:59 pm
door hanhoo
Voor wie het nog wilde weten: HIJ LOOPT! Al een week of 3.

Toch moest alles weer uit elkaar. De krukas liep aan in het carter dat daar kwam het nodige dremelwerk aan te pas. Vervolgens lang getwijfeld: enkelpoort, of toch dubbelpoort. Uiteindelijk toch maar een enkelpoort. Het koste me een uitlaat en toch nog een nieuw inlaatspruitstuk.

De 31PICT4 carburateur loopt als een malle..... als hij niet door kalk verstopt is. Daar kwam afgelopen weekend nog het nodige doorblaaswerk aan te pas. Maar daarna eindelijk 4 pitten en rustig stationair. Inmiddels alles schoon en verse APK. De hoofdsproeier heb ik een maatje vergroot.

De compressieverhouding is 7,9:1 in plaats van de standaard 7,2:1 bij een 1600 enkelpoort. En dat merk je! De motor loopt en rijdt echt fantastisch. Pakt op bij 30 in zijn 4! Dankzij de grotere hoofdsproeier loopt hij ook in toeren lekker door.

Aan geschroefd door zeker 8 man en onderdelen van 9 verschillende motoren. Geweldig! :mrgreen:

Totale kosten? € 195,00. Nieuwe uitlaat, gereviseerd spruitstuk, hoofdaslagers, drijfstanglagers, nokkenaslagers en verbruiksmaterialen. De rest is gekannibaliseerd uit wat er nog lag in de loods of is gedoneerd.

@Fahtal: bedankt voor de koppen, wordt idd nog een VCT2 reserve blok indien alles klaar straks
@Baphi: bedankt voor je zuigers en cilinders en wat pakkingen
@GijsV: bedankt voor de eindpijpjes, krukas, drijfstangen en wat pakkingen
@Edje: bedankt voor de pakkingen en hang en sluitwerk
@Sander(niet bekend hier): bedankt voor de drie stuks motorplaatwerk
@KaagKevers: bedankt voor het gereviseerde inlaatspruitstuk en de uitlaat plus ander nieuw spul
@Max: bedankt voor het carter
@Thijs84: bedankt voor de oliepomp
@Hanhoo (ikzelf): nokvolgers, nokkenas, stoterstangen, tuimelaars, kleppendeksels en al de andere bende
@TimVWKever (niet bekend hier): bedankt voor het lenen van de motorsteun
@GijsV: bedankt voor het helpen inbouwen

En iedereen van de workshop bedankt voor de inzet!

Resultaat? 1600 enkelpoort met 31PICT4 carburateur, opgebouwd op een dubbelpoorts carter met doghouse koeling, inclusief een wisselstroom dynamo.