Zozo, wat zo'n campertje op een straathoek in De Haag al niet voor discussies kan losmaken
Eerst iets over die termen T2a, T2a/b en T2b. Dit zijn aanduidingen die gewoon zijn bedacht door bus liefhebbers. Vermoedelijk ergens begin jaren 90 in Duitsland (Amerikanen hoor je er nooit over). Zelfs de termen 'T1' en 'T2' zijn door liefhebbers bedacht.
Met
T2a worden de bussen van de modeljaren 1968 t/m 1971 bedoeld.
T2a/b zijn de bussen van het modeljaar 1972.
T2b zijn de bussen van de modeljaren 1973-1979.
Ik heb het hier over MODELjaren. Een modeljaar begon in de maand augustus voor het begin van het kalenderjaar. Zo begon modeljaar 1968 dus in augustus 1967. Modeljaren zijn veel interessanter dan de termen T2a, T2ab, etc, omdat bij de wisseling van het modeljaar de meeste veranderingen werden doorgevoerd. Vooral in de jaren tot 1974 kun je de meeste veranderingen per jaar zien. Ieder modeljaar is dan nog redelijk uniek. Vanaf 1974 verandert er niet zo veel meer.
Even een paar belangrijke MODELjaarwijzigingen op een rij. Dit zijn ECHT wijzigingen in de productie en hebben dus niets te maken met Meeruitrustingen of modelijke 'spaarbus'-uitvoeringen
Tankdop:
1968-1971: zit achter klep, de klep zit in de weg als je de schuifdeur opent terwijl je aan het tanken bent.
1972-1973: hoekiger klep, maar zit wel op de goede plek. schuifdeur kan er niet meer tegenaan komen.
1974-1979: tankdop zit niet meer achter klep
Schuifdeurhandle:
1968-1973: handle met slot er in
1974-1979: handle met slot los van de handle
Bumpers:
1968-1972: afgeronde bumpers
1973-1979: hoekige bumpers
Wielen:
1968-1970: trommelremmen rondom, dichte velgen, bolle wieldoppen
1971-1979: schuifremmen voor, trommels achter, velgen met ronde openingen, 'platte' wieldoppen
Achterklep- en motorklepslot
1968-1974: chrome
1975-1979: zwart plastic
KM-teller
1968-1973: antractiet met lichtgrijze schijf in het midden
1974-1975: antraciet
1976-1979: zwart
Richtingaanwijzers voorzijde
1968-1972: onder
1973-1979: boven
Achterlichten
1968-1971: klein
1972-1979: groot
Luchtinlaat
1968-1971: rond
1972-1979: hoekig
CONCLUSIE:
Als de bus in originele staat verkeert dan is dit een goed voorbeeld van een 1973 model VW Transporter!! Waarom?
-> hoekige bumpers
-> tankklepje
-> richtingaanwijzers boven
-> schuifdeurhandle met ingebouwd slot
-> chrome handles op achterklep en motorkap
En, iets heel specifieks: tussen het plaatwerk deel achter de bumper en het kniestuk zit een metalen opstaande rand. Deze zit alleen op 1973er bussen. Zie ook ons boek op pagina 31.