driepuntsgordels verplicht of niet?
Forumregels
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods
Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods
Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
-
- Gevorderde
- Berichten: 830
- Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
- Locatie: Haarlem
driepuntsgordels verplicht of niet?
Ola,
Klein vraagje,... ik hoor steeds meer mensen over het installeren van driepuntsgordels.. Dit is toch niet verplicht?
Vind het stiekem wel lekker zonder.
Groet.
Klein vraagje,... ik hoor steeds meer mensen over het installeren van driepuntsgordels.. Dit is toch niet verplicht?
Vind het stiekem wel lekker zonder.
Groet.
de groetjes van Tante Leen!
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
ligt aan het bouwjaar van je bus.. in een bus tot een bepaald jaar zijn gordels niet verplicht. alleen weet ik het jaartal niet.
ik vind het persoonlijk geen probleem dat ze er bij mij wel in zitten, ik heb bij de passagiersstoel de heupgordel ook vervangen voor 3 punts gordel
ik vind het persoonlijk geen probleem dat ze er bij mij wel in zitten, ik heb bij de passagiersstoel de heupgordel ook vervangen voor 3 punts gordel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
nou vooruit dan maar weer
de wetgeving volgens het voertuig regelement is dus
Artikel 5.2.47
1. Personenauto's die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voor alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen.
2. Personenauto's die na 31 december 1989 doch voor 1 oktober 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voor alle naar voren gerichte zitplaatsen.
3. Personenauto's die na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1990 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voor de zitplaats van de bestuurder en de naast deze plaats aanwezige zitplaatsen, voor zover deze aan een portier grenzen.
4. Het eerste, tweede en derde lid zijn niet van toepassing op klapstoelen en zitplaatsen die uitsluitend zijn bestemd voor gebruik bij stilstaand voertuig.
5. De in het tweede en derde lid bedoelde verplichtingen gelden niet voor voertuigen die voor 1 januari 1998 in gebruik zijn genomen en die blijkens een aantekening in het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs niet van bevestigingspunten voor autogordels behoeven te zijn voorzien.
6. Autogordels in personenauto's die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een door Onze Minister vastgesteld goedkeuringsmerk.
7. De autogordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zodanig zijn beschadigd dat de sterkte ervan in gevaar wordt gebracht.
8. De autogordels moeten zijn voorzien van een goed werkende sluiting en een goed werkende blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan.
9. Onze Minister stelt regels vast met betrekking tot de deugdelijkheid van de bevestiging, bedoeld in het zevende lid.
BRON: http://www.tdekkers.nl/
de wetgeving volgens het voertuig regelement is dus
Artikel 5.2.47
1. Personenauto's die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voor alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen.
2. Personenauto's die na 31 december 1989 doch voor 1 oktober 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voor alle naar voren gerichte zitplaatsen.
3. Personenauto's die na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1990 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voor de zitplaats van de bestuurder en de naast deze plaats aanwezige zitplaatsen, voor zover deze aan een portier grenzen.
4. Het eerste, tweede en derde lid zijn niet van toepassing op klapstoelen en zitplaatsen die uitsluitend zijn bestemd voor gebruik bij stilstaand voertuig.
5. De in het tweede en derde lid bedoelde verplichtingen gelden niet voor voertuigen die voor 1 januari 1998 in gebruik zijn genomen en die blijkens een aantekening in het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs niet van bevestigingspunten voor autogordels behoeven te zijn voorzien.
6. Autogordels in personenauto's die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een door Onze Minister vastgesteld goedkeuringsmerk.
7. De autogordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zodanig zijn beschadigd dat de sterkte ervan in gevaar wordt gebracht.
8. De autogordels moeten zijn voorzien van een goed werkende sluiting en een goed werkende blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan.
9. Onze Minister stelt regels vast met betrekking tot de deugdelijkheid van de bevestiging, bedoeld in het zevende lid.
BRON: http://www.tdekkers.nl/
-
- Gevorderde
- Berichten: 830
- Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
- Locatie: Haarlem
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
de mensen die het hier over 3punts gordels hebben willen daar dan meestal kinderen in vast snoeren. vandaar.
maar ja je kan natuurlijk met een 3punts gordel een flinkie bloedneus voorkomen
maar ja je kan natuurlijk met een 3punts gordel een flinkie bloedneus voorkomen
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
en voor bedrijfs autos
1. Bedrijfsauto's die in gebruik worden genomen na 31 december 1994 moeten zijn voorzien van bevestigingspunten voor autogordels overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 76/115/EEG (PbEG 30 januari 1976, L 24).
2. Bedrijfsauto's die in gebruik zijn genomen na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1995 en die beurtelings voor het vervoer van personen of goederen kunnen worden ingericht, moeten zijn voorzien van bevestigingspunten voor autogordels. Deze bevestigingspunten moeten zijn aangebracht ten behoeve van het gebruik van autogordels op de zitplaats van de bestuurder en op naast deze plaats aanwezige zitplaatsen, voor zover die zitplaatsen aan een portier grenzen. De bevestigingspunten moeten voldoen aan en zijn aangebracht volgens de door Onze Minister vastgestelde eisen.
3. Bedrijfsauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 1989 doch voor 1 januari 1995 en die beurtelings voor het vervoer van personen of goederen kunnen worden ingericht, moeten tevens zijn voorzien van bevestigingspunten voor autogordels voor alle andere naar voren gerichte zitplaatsen dan in het tweede lid bedoeld. De bevestigingspunten moeten voldoen aan en zijn aangebracht volgens de door Onze Minister vastgestelde eisen.
4. De aanwezigheid van de in het tweede en derde lid bedoelde bevestigingspunten is niet verplicht voor voertuigen die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995, indien degene die met de afgifte van kentekenbewijzen is belast van oordeel is dat er in verband met de bouw of inrichting van het voertuig aanleiding bestaat de verplichting niet op het voertuig van toepassing te doen zijn.
5. Bedrijfsauto's die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten zijn voorzien van autogordels overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 77/541/EEG (PbEG 29 augustus 1977, L 220) voor die zitplaatsen die van bevestigingspunten voor autogordels zijn voorzien.
6. Bedrijfsauto's die in gebruik zijn genomen na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1995, waarin bevestigingspunten moeten zijn aangebracht ten behoeve van het gebruik van autogordels op de in het tweede en derde lid bedoelde zitplaatsen, moeten zijn voorzien van autogordels voor die zitplaatsen. De autogordels moeten voldoen aan de door Onze Minister vastgestelde eisen.
1. Bedrijfsauto's die in gebruik worden genomen na 31 december 1994 moeten zijn voorzien van bevestigingspunten voor autogordels overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 76/115/EEG (PbEG 30 januari 1976, L 24).
2. Bedrijfsauto's die in gebruik zijn genomen na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1995 en die beurtelings voor het vervoer van personen of goederen kunnen worden ingericht, moeten zijn voorzien van bevestigingspunten voor autogordels. Deze bevestigingspunten moeten zijn aangebracht ten behoeve van het gebruik van autogordels op de zitplaats van de bestuurder en op naast deze plaats aanwezige zitplaatsen, voor zover die zitplaatsen aan een portier grenzen. De bevestigingspunten moeten voldoen aan en zijn aangebracht volgens de door Onze Minister vastgestelde eisen.
3. Bedrijfsauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 1989 doch voor 1 januari 1995 en die beurtelings voor het vervoer van personen of goederen kunnen worden ingericht, moeten tevens zijn voorzien van bevestigingspunten voor autogordels voor alle andere naar voren gerichte zitplaatsen dan in het tweede lid bedoeld. De bevestigingspunten moeten voldoen aan en zijn aangebracht volgens de door Onze Minister vastgestelde eisen.
4. De aanwezigheid van de in het tweede en derde lid bedoelde bevestigingspunten is niet verplicht voor voertuigen die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995, indien degene die met de afgifte van kentekenbewijzen is belast van oordeel is dat er in verband met de bouw of inrichting van het voertuig aanleiding bestaat de verplichting niet op het voertuig van toepassing te doen zijn.
5. Bedrijfsauto's die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten zijn voorzien van autogordels overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 77/541/EEG (PbEG 29 augustus 1977, L 220) voor die zitplaatsen die van bevestigingspunten voor autogordels zijn voorzien.
6. Bedrijfsauto's die in gebruik zijn genomen na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1995, waarin bevestigingspunten moeten zijn aangebracht ten behoeve van het gebruik van autogordels op de in het tweede en derde lid bedoelde zitplaatsen, moeten zijn voorzien van autogordels voor die zitplaatsen. De autogordels moeten voldoen aan de door Onze Minister vastgestelde eisen.
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
En wellicht wel voor de schatkamer:
Hier kun je complete APK reglement downloaden in zip formaat. Pak hem uit en installeer hem op de pc. Je hebt dan het APK reglement in Windows HELP (wiki achtig) formaat en een PDF document (printbaar) formaat.
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/DF92FB32 ... geving.zip
Hier kun je complete APK reglement downloaden in zip formaat. Pak hem uit en installeer hem op de pc. Je hebt dan het APK reglement in Windows HELP (wiki achtig) formaat en een PDF document (printbaar) formaat.
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/DF92FB32 ... geving.zip
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
Voor de techneuten onderons die tot voor kort goed op de hoote waren van de regels, er is sinds 1 mei enorm veel veranderd. Het gehele apk boek is op de schop gegaan en vervangen voor een nieuw regelement. De link is dus inderdaad erg handing voor ons allemaal. Al is het maar kennis vernieuwing.
Groeten Arco
Groeten Arco
you know you're a bus driver when you pass a junk yard and wonder if they have the parts you need.
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Heb je gordels op voor- en/of achterbank ook al zijn ze niet verplicht, volgens mij worden ze meegekeurd met de APK en moet diegene die er zit ze ook omdoen tijdens het rijden.
Heb je geen gordels, dan wordt het moeilijk om kinderen onder de drie jaar te vervoeren. Zij moeten zitten in goedgekeurde zitjes die je vastzet met...gordels.
Ik kan nergens lezen dat je persé driepuntsgordels moet hebben. Die heb je echter wel nodig bij die kinderzitjes, dan zijn ze indirect wel vereist.
Heb je geen gordels, dan wordt het moeilijk om kinderen onder de drie jaar te vervoeren. Zij moeten zitten in goedgekeurde zitjes die je vastzet met...gordels.
Ik kan nergens lezen dat je persé driepuntsgordels moet hebben. Die heb je echter wel nodig bij die kinderzitjes, dan zijn ze indirect wel vereist.