OK, das wel een goed plan! Nou, komtie (beetje knip en plakwerk van dit topic):bas_T2a schreef:Je elekrolytisch ontroest-techniek lijkt me een echt SCHATKAMER-onderwerp!!
Een tijdje geleden kwam ik een site tegen over elektrolytisch ontroesten. Dit wilde ik eigenlijk al een tijdje uitproberen en een gedwongen remklauw-revisie leek mij een mooie aangelegenheid hiervoor. Ik moet zeggen dat het prima werkt! Hier een link met de details hoe dit proces werkt en hoe je dit zelf kunt doen (echt super simpel ).
Eerst heb ik de klauwen eerst schoongemaakt met een staalborstel en vervolgens heb ik de boel elektrolitisch ontroest.
Je begint met een soda-oplossing met metalen strips:
Vervolgens de pluspool van de acculader met de metalen strips verbinden en de minpool met het te ontroesten voorwerp (beetje wazig, maar dat komt door de soda):
Je wacht een tijdje (ik heb de klauwen bijna een dag laten 'sudderen', maar het zou nog wel langer kunnen....), en de soep is klaar :
Daarna ziet het er zo uit:
En na behandelen met de staalborstel op de haakse slijper zo:
Hier ook nog een voorbeeld van de hoofdremcilinder:
Eerst met de staalborstel de meeste troep eraf gehaald:
]
Daarna ontroesten:
Na elektrolitisch ontroesten:
Vervolgens met de staalborstel op de slijptol de boel schoongemaakt:
Ik ben best wel onder de indruk van de methode. Je bereikt dan ook plekken waar je met de staalborstel/schuurpapier moeilijk bij komt. Let wel op, dat de plekken die het dichtst bij de metalen strippen (kan trouwens elke vorm zijn, ook oud afval ijzer ) het beste ontroesten en dat dieper gelegen delen (bv boutgaten, binnenkant remklauw) wat moeilijker bereikt worden. Een extra stukje metaal (bv spijker) kan hier een uitkomst bieden. Let wel op dat dit metaal geen contact maakt met het te ontroesten voorwerp (kortsluiting). Met stukjes hout of wasknijpers wil dit nog wel lukken.
Voor verdere info kun je ook ff googelen (zie hier), er staat genoeg over geschreven.
Veel ontroest plezier .
Groet, Martijn