Dus je hebt een bus gekocht; basis verhaal gebaseerd op 1600
Geplaatst: wo jun 29, 2011 14:34 pm
...En wat een deal, Hij ziet er nog aardig goed uit , heeft amper 125.000 kilometers op de klok,
stond al tijden bij de VE (Vorige Eigenaar) in de schuur .
Oke Hij heeft een beetje uiterlijke aandacht nodig hier en daar een klein scheurtje in de bekleding, MAAR hij start (met startkabels ,maar goed )en voor die 2,5 of 3000 euro is het de deal van je leven.
OF mischien reed de VE er gewoon nog elke dag mee naar zijn werk
Hoe dan ook het is nu jou bus en eigenlijk wil je er alleen maar mee rijden
Stop wacht niet doen
AS SOON AS YOU GET HER HOME (trailered preferrably), PARK IT! On a clean concrete pad (or just a sheet of ply wood if you don't have a garage floor or solid level driveway).
Zodra je met de bus thuiskomt Het liefst op een ambulance ,
dan moet je een heleboel doen om er zolang mogelijk plezier van te hebben.
Als eerste moet je alles vergeten wat de VE je heeft verteld over hoe goed het onderhoud was '
er zijn een paar dingen die je nu als eerste moet doen
Vervang de bougies, het luchtfilter, de motorolie , contactpunten ,smeer de vooras door en als je het echt goed wilt doen vervang je ook de remvloeistof hier op het forum is genoeg te vinden over hoe of wat,
en schaf een werkplaats handboek aan , er zijn verschillende boeken voor de verschillende bussen en bouwjaren en verschillende merken maar in grote lijnen zijn ze allemaal goed bruikbaar.
Voordat je de bougies eruit draait blaas je met een compressor de rommel weg die om de bougies zit en de oude bougies bekijk je in welke toestand ze zijn en je bekijkt/vervangt ook gelijk de bougie-doppen en kabel en de nieuwe bougies draai je er voorzichtig met de hand een stukje erin voordat je de bougiesleutel met volle kracht aandraait, er is niets zo vervelend dan goede cilinderkoppen te moeten reviseren omdat je een bougie er scheef ingedraaid hebt.
Dan kijk je met Haviks ogen naar de olie die uit je blok komt en kijk wat voor rommel er in zit. Dooie ratten insecten botjes van dooie vogels????
(Zit er benzine in de motorolie? ben jij blij dat je hem op een ambulance hebt vervoerd!)
vervang je contact punten en stel je ontsteking af met een proeflampje ( NOG NIET STARTEN)
Zorg dat je met goed gereedschap werkt gebruik geen "Bahco" gebruik de goede schroevendraaiers en gebruik goed passende inbussleutels. Het geld wat je aan goed gereedschap kwijt bent verdien je terug met alles wat je niet hoeft te vervangen omdat je het aan gort hebt gedraaid
Bekijk de zekeringen en vervang ze voor nieuwe en maak de contacten van de zekeringhouders schoon, beter dat er nu duidelijk word welke er slecht of kapot is dan als je in het donker 20 (of 200 of 2000 ) kilometer van huis bent.
Bekijk voor zover je kunt de bedrading onder het dashboard, onder de auto en in de motorruimte.
bekijk voor zover je kunt de benzine leidingen en vervang alles wat lekt of stinkt
als je de mogelijkheid hebt om het blok eruit te halen ( en dit ook technisch aankunt ) dan is het het beste om ook alle rubber benzine leiding op en aan de benzinetank te vervangen.
bekijk of alle rubbers in de motorruimte goed zijn ( motorrubber rondom en de rubber sokjes op de inlaat kanalen )
Maak de carburateur schoon of vraag aan iemand op het forum of ze je willen helpen (standaard prijs is vaak een kratje bier )
Als je je werkplaatshandboek hebt ga dan volgens het boek je kleppen stellen en vervang de pakking
( fijn om nu te weten of er een klep is die niet werkt zoals het hoort ,dan een klep door de zuiger knallen met een draaiende motor).
Kijk de aandrijfassen na op speling en of de rubbers heel zijn vervang de accu ( je wil niet weten hoeveel mensen er zijn met startproblemen slecht stationair lopende motoren of verlichtingsproblemen)
controleer de banden en bandenspanning (vervang versleten banden of als er droogte scheurtjes in zitten)
Controleer de remmen en vervang desnoods de remblokken of remschoenen
Valt het je op dat ik nog niet had gezegd dat je je aanwinst moest wassen en poetsen
Nou vooruit leef je uit maak hem maar schoon.
4 Redenen om hem schoon te maken zijn
1 goed uitziende auto's getuigen er vaak van dat je trots op je auto bent
2 schone gepoetste auto's rijden/werken beter dan vieze ...Echt waar
3 als je schoonmaakt zie je direct alle slechte plekken en kun je er op tijd wat aan doen
4 als er iets lekt kun je dat makkelijker traceren op een schoon iets dan op een vuil iets
Nu mag je hem eindelijk starten
en veel plezier met rijden
als iedereen deze regels zou volgen zouden we vaker samen een biertje kunnen drinken in plaats van uren op het forum oplossingen te zitten typen
Veilige kilometers toegewenst
GRTX The Shadowman
stond al tijden bij de VE (Vorige Eigenaar) in de schuur .
Oke Hij heeft een beetje uiterlijke aandacht nodig hier en daar een klein scheurtje in de bekleding, MAAR hij start (met startkabels ,maar goed )en voor die 2,5 of 3000 euro is het de deal van je leven.
OF mischien reed de VE er gewoon nog elke dag mee naar zijn werk
Hoe dan ook het is nu jou bus en eigenlijk wil je er alleen maar mee rijden
Stop wacht niet doen
AS SOON AS YOU GET HER HOME (trailered preferrably), PARK IT! On a clean concrete pad (or just a sheet of ply wood if you don't have a garage floor or solid level driveway).
Zodra je met de bus thuiskomt Het liefst op een ambulance ,
dan moet je een heleboel doen om er zolang mogelijk plezier van te hebben.
Als eerste moet je alles vergeten wat de VE je heeft verteld over hoe goed het onderhoud was '
er zijn een paar dingen die je nu als eerste moet doen
Vervang de bougies, het luchtfilter, de motorolie , contactpunten ,smeer de vooras door en als je het echt goed wilt doen vervang je ook de remvloeistof hier op het forum is genoeg te vinden over hoe of wat,
en schaf een werkplaats handboek aan , er zijn verschillende boeken voor de verschillende bussen en bouwjaren en verschillende merken maar in grote lijnen zijn ze allemaal goed bruikbaar.
Voordat je de bougies eruit draait blaas je met een compressor de rommel weg die om de bougies zit en de oude bougies bekijk je in welke toestand ze zijn en je bekijkt/vervangt ook gelijk de bougie-doppen en kabel en de nieuwe bougies draai je er voorzichtig met de hand een stukje erin voordat je de bougiesleutel met volle kracht aandraait, er is niets zo vervelend dan goede cilinderkoppen te moeten reviseren omdat je een bougie er scheef ingedraaid hebt.
Dan kijk je met Haviks ogen naar de olie die uit je blok komt en kijk wat voor rommel er in zit. Dooie ratten insecten botjes van dooie vogels????
(Zit er benzine in de motorolie? ben jij blij dat je hem op een ambulance hebt vervoerd!)
vervang je contact punten en stel je ontsteking af met een proeflampje ( NOG NIET STARTEN)
Zorg dat je met goed gereedschap werkt gebruik geen "Bahco" gebruik de goede schroevendraaiers en gebruik goed passende inbussleutels. Het geld wat je aan goed gereedschap kwijt bent verdien je terug met alles wat je niet hoeft te vervangen omdat je het aan gort hebt gedraaid
Bekijk de zekeringen en vervang ze voor nieuwe en maak de contacten van de zekeringhouders schoon, beter dat er nu duidelijk word welke er slecht of kapot is dan als je in het donker 20 (of 200 of 2000 ) kilometer van huis bent.
Bekijk voor zover je kunt de bedrading onder het dashboard, onder de auto en in de motorruimte.
bekijk voor zover je kunt de benzine leidingen en vervang alles wat lekt of stinkt
als je de mogelijkheid hebt om het blok eruit te halen ( en dit ook technisch aankunt ) dan is het het beste om ook alle rubber benzine leiding op en aan de benzinetank te vervangen.
bekijk of alle rubbers in de motorruimte goed zijn ( motorrubber rondom en de rubber sokjes op de inlaat kanalen )
Maak de carburateur schoon of vraag aan iemand op het forum of ze je willen helpen (standaard prijs is vaak een kratje bier )
Als je je werkplaatshandboek hebt ga dan volgens het boek je kleppen stellen en vervang de pakking
( fijn om nu te weten of er een klep is die niet werkt zoals het hoort ,dan een klep door de zuiger knallen met een draaiende motor).
Kijk de aandrijfassen na op speling en of de rubbers heel zijn vervang de accu ( je wil niet weten hoeveel mensen er zijn met startproblemen slecht stationair lopende motoren of verlichtingsproblemen)
controleer de banden en bandenspanning (vervang versleten banden of als er droogte scheurtjes in zitten)
Controleer de remmen en vervang desnoods de remblokken of remschoenen
Valt het je op dat ik nog niet had gezegd dat je je aanwinst moest wassen en poetsen
Nou vooruit leef je uit maak hem maar schoon.
4 Redenen om hem schoon te maken zijn
1 goed uitziende auto's getuigen er vaak van dat je trots op je auto bent
2 schone gepoetste auto's rijden/werken beter dan vieze ...Echt waar
3 als je schoonmaakt zie je direct alle slechte plekken en kun je er op tijd wat aan doen
4 als er iets lekt kun je dat makkelijker traceren op een schoon iets dan op een vuil iets
Nu mag je hem eindelijk starten
en veel plezier met rijden
als iedereen deze regels zou volgen zouden we vaker samen een biertje kunnen drinken in plaats van uren op het forum oplossingen te zitten typen
Veilige kilometers toegewenst
GRTX The Shadowman