Pagina 1 van 1

Dus je hebt een bus gekocht; basis verhaal gebaseerd op 1600

Geplaatst: wo jun 29, 2011 14:34 pm
door Inactief Account
...En wat een deal, Hij ziet er nog aardig goed uit , heeft amper 125.000 kilometers op de klok,
stond al tijden bij de VE (Vorige Eigenaar) in de schuur .
Oke Hij heeft een beetje uiterlijke aandacht nodig hier en daar een klein scheurtje in de bekleding, MAAR hij start (met startkabels ,maar goed )en voor die 2,5 of 3000 euro is het de deal van je leven.

OF mischien reed de VE er gewoon nog elke dag mee naar zijn werk
Hoe dan ook het is nu jou bus en eigenlijk wil je er alleen maar mee rijden

Stop wacht niet doen


AS SOON AS YOU GET HER HOME (trailered preferrably), PARK IT! On a clean concrete pad (or just a sheet of ply wood if you don't have a garage floor or solid level driveway).

Zodra je met de bus thuiskomt Het liefst op een ambulance ,
dan moet je een heleboel doen om er zolang mogelijk plezier van te hebben.

Als eerste moet je alles vergeten wat de VE je heeft verteld over hoe goed het onderhoud was '
er zijn een paar dingen die je nu als eerste moet doen
Vervang de bougies, het luchtfilter, de motorolie , contactpunten ,smeer de vooras door en als je het echt goed wilt doen vervang je ook de remvloeistof hier op het forum is genoeg te vinden over hoe of wat,
en schaf een werkplaats handboek aan , er zijn verschillende boeken voor de verschillende bussen en bouwjaren en verschillende merken maar in grote lijnen zijn ze allemaal goed bruikbaar.

Voordat je de bougies eruit draait blaas je met een compressor de rommel weg die om de bougies zit en de oude bougies bekijk je in welke toestand ze zijn en je bekijkt/vervangt ook gelijk de bougie-doppen en kabel en de nieuwe bougies draai je er voorzichtig met de hand een stukje erin voordat je de bougiesleutel met volle kracht aandraait, er is niets zo vervelend dan goede cilinderkoppen te moeten reviseren omdat je een bougie er scheef ingedraaid hebt.

Dan kijk je met Haviks ogen naar de olie die uit je blok komt en kijk wat voor rommel er in zit. Dooie ratten insecten botjes van dooie vogels????
(Zit er benzine in de motorolie? ben jij blij dat je hem op een ambulance hebt vervoerd!)
vervang je contact punten en stel je ontsteking af met een proeflampje ( NOG NIET STARTEN)

Zorg dat je met goed gereedschap werkt gebruik geen "Bahco" gebruik de goede schroevendraaiers en gebruik goed passende inbussleutels. Het geld wat je aan goed gereedschap kwijt bent verdien je terug met alles wat je niet hoeft te vervangen omdat je het aan gort hebt gedraaid

Bekijk de zekeringen en vervang ze voor nieuwe en maak de contacten van de zekeringhouders schoon, beter dat er nu duidelijk word welke er slecht of kapot is dan als je in het donker 20 (of 200 of 2000 ) kilometer van huis bent.
Bekijk voor zover je kunt de bedrading onder het dashboard, onder de auto en in de motorruimte.
bekijk voor zover je kunt de benzine leidingen en vervang alles wat lekt of stinkt

als je de mogelijkheid hebt om het blok eruit te halen ( en dit ook technisch aankunt ) dan is het het beste om ook alle rubber benzine leiding op en aan de benzinetank te vervangen.

bekijk of alle rubbers in de motorruimte goed zijn ( motorrubber rondom en de rubber sokjes op de inlaat kanalen )

Maak de carburateur schoon of vraag aan iemand op het forum of ze je willen helpen (standaard prijs is vaak een kratje bier )

Als je je werkplaatshandboek hebt ga dan volgens het boek je kleppen stellen en vervang de pakking
( fijn om nu te weten of er een klep is die niet werkt zoals het hoort ,dan een klep door de zuiger knallen met een draaiende motor).

Kijk de aandrijfassen na op speling en of de rubbers heel zijn vervang de accu ( je wil niet weten hoeveel mensen er zijn met startproblemen slecht stationair lopende motoren of verlichtingsproblemen)

controleer de banden en bandenspanning (vervang versleten banden of als er droogte scheurtjes in zitten)

Controleer de remmen en vervang desnoods de remblokken of remschoenen

Valt het je op dat ik nog niet had gezegd dat je je aanwinst moest wassen en poetsen
Nou vooruit leef je uit maak hem maar schoon.

4 Redenen om hem schoon te maken zijn
1 goed uitziende auto's getuigen er vaak van dat je trots op je auto bent
2 schone gepoetste auto's rijden/werken beter dan vieze ...Echt waar
3 als je schoonmaakt zie je direct alle slechte plekken en kun je er op tijd wat aan doen
4 als er iets lekt kun je dat makkelijker traceren op een schoon iets dan op een vuil iets

Nu mag je hem eindelijk starten
en veel plezier met rijden

als iedereen deze regels zou volgen zouden we vaker samen een biertje kunnen drinken in plaats van uren op het forum oplossingen te zitten typen

Veilige kilometers toegewenst

GRTX The Shadowman

Re: DUS JE HEBT EEN BUS GEKOCHT basis verhaal gebaseerd op 1600

Geplaatst: wo jun 29, 2011 14:56 pm
door fahtal
mooi verhaal!niet dat ik me daar aan heb gehouden;) en als je de motor er toch uit heb. kijk gelijk even naar je koppeling en vervang eventueel de krukas keering. maar zo kunnen we door gaan.

Re: DUS JE HEBT EEN BUS GEKOCHT basis verhaal gebaseerd op 1600

Geplaatst: wo jun 29, 2011 15:22 pm
door hanhoo
Inderdaad, de lijst is incompleet. Maar als de lijst wel compleet zou zijn, wordt het overkill. Maar wel bedankt voor je inspanning Shadowman!

Re: DUS JE HEBT EEN BUS GEKOCHT basis verhaal gebaseerd op 1600

Geplaatst: wo jun 29, 2011 15:50 pm
door ko de fries
vergeet niet voor dat je de koop sluit aan de pouli te trekken en te duwen ,als je hem zie bewegen ,gaat dit je veel geld kosten #-o grtz ko :D

Re: DUS JE HEBT EEN BUS GEKOCHT basis verhaal gebaseerd op 1600

Geplaatst: wo jun 29, 2011 15:58 pm
door Dekota
Bruikbare info voor de beginnende bus eigenaren..

Nog belangrijker, neem iemand mee die verstand heeft van bussen als je gaat kijken voor de droom van je leven. Zo kan je voor de koop al een betere keuze maken...

Jeroen

Re: DUS JE HEBT EEN BUS GEKOCHT basis verhaal gebaseerd op 1600

Geplaatst: wo jun 29, 2011 16:00 pm
door fahtal
ja maar jongens dit is na de koop. tijdens de koop is een ander verhaal en meestal gaat dat gepaard met veel verliefdheid en 1 of andere kat die in een zak gestopt wordt;)

Re: DUS JE HEBT EEN BUS GEKOCHT basis verhaal gebaseerd op 1600

Geplaatst: wo jun 29, 2011 21:13 pm
door Inactief Account
Het is ook NIET bedoeld als aankoop handleiding

het is zeker WEL bedoeld voor eigenlijk elke auto of motor die je zelfs na proefritten en aankoopkeuring hebt gekocht

het kan gewoon nooit kwaad om belangrijke punten na te lopen

en ik weet dat de lijst niet kompleet is
en er nog zoveel andere dingen zijn om na te kijken
maar lees het verhaal met het nodige gevoel voor humor
en doe er je voordeel mee
Zie het ook niet als een verplichting om het te doen
maar houd het in je achterhoofd dat het wel handig was geweest als je met de ANWB staat te bellen

Re: DUS JE HEBT EEN BUS GEKOCHT basis verhaal gebaseerd op 1600

Geplaatst: do jun 30, 2011 19:54 pm
door martin
Duidelijk en mooi verhaal. =D>
En natuurlijk toepasbaar op iedere oldtimer.

Re: DUS JE HEBT EEN BUS GEKOCHT basis verhaal gebaseerd op 1600

Geplaatst: wo aug 17, 2011 14:35 pm
door Tee
:roll: jammer... maar ook bijna "noodzakelijk" lid van de ANWB pech hulp is ook aan te raden, tis zeker de geld waard als je oldtimers rijdt.

Re: DUS JE HEBT EEN BUS GEKOCHT basis verhaal gebaseerd op 1600

Geplaatst: wo aug 17, 2011 14:59 pm
door wouthwortel
shadowman schreef:. Redenen om hem schoon te maken zijn
goed uitziende auto's getuigen er vaak van dat je trots op je auto bent


:cry: :( :cry: :( :cry: :( :-1w :-1w