Zelf kabelboom maken ....schema gezocht !

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Zelf kabelboom maken ....schema gezocht !

Bericht door ardeko » di feb 17, 2015 7:01 am

Beste mede forummers,

zoals sommige van jullie misschien weten staat de bus (1973 T2a/b) niet bij mij thuis maar zo'n 20km verderop. Vandaar dat ik "thuis" projecten bedenk die ik door de weeks 's avonds thuis kan doen om zo toch nog een beetje voortgang in het project te houden.
Een van de volgende thuis projecten wordt de kabelboom opnieuw maken.
Ik weet dat ze te koop zijn, maar ik vind 250 ~ 450 voor een kabelboom wat te gortig als we het ook zelf kunnen maken.

Het makkelijkste is om een schema te hebben met kabel kleuren, lengte en dikten ....maar die heb ik niet. Is iemand ooit zoiets tegengekomen ?
Uiteraard heb ik wel de normale elektrische schema's maar daar staan de kabel lengtes niet op en je kan er het kabel tracé (waar welke aftakking e.d.) niet uit halen.

Het alternatief is om de oude kabelboom uit elkaar te halen en de kabels met kleur, dikte en lengte te "kopiëren" en dan weer op te bouwen. ....en er dan meteen een schema van te maken ;)
Maar hiervoor moet ik wachten tot de bus weer verplaatsbaar is zodat ik de achterklep kan openen.

Kan iemand me helpen aan een goed schema ? Of andere tips hoe ik er nu al aan kan beginnen ?

Groeten

Gebruikersavatar
los limbos
Luchtgekoeld
Berichten: 1668
Lid geworden op: do jul 29, 2010 21:01 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Baarlo Limburg

Re: Zelf kabelboom maken ....schema gezocht !

Bericht door los limbos » di feb 17, 2015 8:45 am

Schema kan ik evt wel in m'n manual terug vinden. Maar daar staan zeker niet de lengtes van de kabels in, daar staat in geen schema.
Wel staan er de kleuren en vaker de diktes v/d kabels bij.
Probleem bij de vw bus, veel kleuren zijn 't zelfde :-)
http://vw-mplate.com/mcode.php?lang=EN&id=4830" onclick="window.open(this.href);return false;

Marc.Barens
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: wo mei 07, 2014 17:49 pm
Locatie: Hoofddorp

Re: Zelf kabelboom maken ....schema gezocht !

Bericht door Marc.Barens » di feb 17, 2015 13:21 pm

Hallo Ardeko,

het beste kan je een kabelboom namaken als je originele erbij hebt, dan kun je de lengtes en waar de aftakkingen zitten weer helemaal zoals origineel namaken. Uiteraard kun je dan ook jouw aanpassingen en uitbreidingen er bij doen.
wij hebben de originele kabelboom voorzichtig ontdaan van de pvc mantel en dan kun je de kabelkleuren ook goed zien en met een schema is ook goed te achterhalen waar welk kabeleind voor is.
Op http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt2.php kun je ook zeker jouw schema vinden.
dit zijn wel hoofdzakelijk de schema's van amerikaanse bussen die ook side marker lights hebben etc.
De europeese schema's kun je vinden op http://www.vw-t2-bulli.de/index.php?de-wiring

Maak veel foto's van de aansluitingen in de bus, wat waar zit en hoe het zit. dat helpt als je het weer moet terug bouwen. ook een groot stuk papier (behang) om de kabelboom 1:1 uit te tekenen helpt veel om uit te zoeken wat waarvoor is en hoe het zit.

succes met uitzoeken en daarna maken!

Marc

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Zelf kabelboom maken ....schema gezocht !

Bericht door blokkever » di feb 17, 2015 13:22 pm

Op TheSamba staan heel veel schema's: klik

Inactief Account

Re: Zelf kabelboom maken ....schema gezocht !

Bericht door Inactief Account » di feb 17, 2015 16:58 pm

Een schema met de kabellengtes heb ik nog nooit gezien
ik denk dat het een mooie taak is voor iemand die zijn kabelboom gaat restaureren om dit eens op te meten en de lengtes in een schema bij te schrijven en uit te tekenen

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: Zelf kabelboom maken ....schema gezocht !

Bericht door ardeko » di feb 17, 2015 18:59 pm

Het beste schema wat ik tot dusverre heb kunnen vinden is deze:
Afbeelding

Ik heb hem niet hier liggen om te checken maar hij zou best uit Haynes kunnen zijn.
Er zitten alleen wel veel opties in die bij mijn bus er niet in zitten : passagiers verlichting , ventilatie fan, verwarming fans maar dat is uiteraard eruit strepen wat je (niet) wilt en klaar.

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: Zelf kabelboom maken ....schema gezocht !

Bericht door ardeko » wo feb 18, 2015 11:02 am

Heeft iemand nog tips over een goedkoop adres voor de juiste kabels?
Ik koop normaal mijn auto elektra bij Rick Donckers maar ik vrees dat ik met zijn kabel prijzen alleen voor de kabels duurder uitkom dan de 250 voor een kant en klare boom.

Marc.Barens
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: wo mei 07, 2014 17:49 pm
Locatie: Hoofddorp

Re: Zelf kabelboom maken ....schema gezocht !

Bericht door Marc.Barens » wo feb 18, 2015 12:44 pm


Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Zelf kabelboom maken ....schema gezocht !

Bericht door hanhoo » wo feb 18, 2015 17:35 pm

Schema's voor alle (Amerikaanse) bouwjaren vind je terug in de Bentley manual. Maar ook daar: geen lengtes.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Zelf kabelboom maken ....schema gezocht !

Bericht door transporterT2 » wo feb 18, 2015 18:14 pm

Koper prijs is een belangrijk item bij de kabel prijzen.
Zou niet op prijs beknibbelen siliconen is ook een mooi draadje.
Wat ga je doen met je stekkers? Neem je de standaard AMP stekkers of houdt je het origineel?
Moet je ook het demonteer materiaal kopen om de stekkers uit de hulzen te peuteren.

Jw

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: Zelf kabelboom maken ....schema gezocht !

Bericht door ardeko » wo feb 18, 2015 19:24 pm

De 250 waar ik vanuit was gegaan bleek alleen een "main harnas" te zijn.
Dus alleen het gedeelte tussen zekeringkast en motor ruimte.
Een volledige lijkt richting de 400 te gaan.
Dus we doen het lekker zelf.!

Vandaag met schema de verschillende kleuren en diktes bepaald en per kabel geschat wat de lengte is in halve meters. Bijvoorbeeld: vanaf de zekeringkast naar linker achterlicht is ongeveer 9 meter. Op de site van Rick kan je alleen per 5 meter bestellen. ...dus voor dit kabeltje bestel ik dan 15 meter. ....verschil tussen 10 en 15 meter is paar euro.
Kleuren komen meestal overeen maar paar kleuren combinaties heeft hij niet. Dus daar heb ik voor iets gekozen wat er op lijkt of een dikkere draad in de juiste combi.
Compleet met de schuif stekkers (ik kies inderdaad voor AMP) accu kabels, klemmen , pvc hoes en tape kom ik op kleine 300.

@ jw. ...welke stekkers bedoel je ? ik dacht trouwens dat de AMP kabelschoenen standaard waren ...wat is dan standaard op de bus ?

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Zelf kabelboom maken ....schema gezocht !

Bericht door Wilfred » do feb 19, 2015 11:47 am

Alle stekkers. De t2 is nog niet heel modulair opgebouw, maar het werkt zoveel lekkerder als je verbindingen met stekkers maakt.

Ik ben nu toevallig bezig met de bedrading van mijn jaguar. Eerst een hele doos connectors gekocht. Koplampen? stukje draad van 10 cm, connector en dan aan de kabelboom. As ik nu koplamp eruit wil, klik ik stekker los en klaar. Geen gedoe met kabelschoentjes etc. Haal maar eens een moderne wagen uit elkaar, die hebben dat ook. Werkt echt lekker.

Waterdichte connectors zijn goed verkrijgbaar, met name vanuit china. (alibaba).
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: Zelf kabelboom maken ....schema gezocht !

Bericht door ardeko » vr feb 20, 2015 19:00 pm

Ik kom vanuit de motorfiets wereld en hierin waren stekkers veelal de bron van elektrische problemen. Nou zaten die natuurlijk altijd in weer en wind en bij de bus natuurlijk niet. Maar feit blijft dat elke stekker een potentiële storingsbron is.
Ik houd het dus bij de originele kabelschoenen.
Overigens gisteren de kabelboom nog eens goed bekeken : het deel onder het dashboard ziet er nog gewoon goed uit ( kabels flexibel, schoentjes nog heel e.d.) dus dat ga ik toch niet vervangen.
Afbeelding
Het deel onder de bus langs kraakt als je het beweegt dus ik denk dat ik die wel ga vervangen : dit zijn immers óók de kabels die ongezekerd zijn dus het grootste gevolg kunnen hebben bij kortsluiting.

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Zelf kabelboom maken ....schema gezocht !

Bericht door transporterT2 » vr feb 20, 2015 20:47 pm

De stekkers op je foto heeft de niet geïsoleerde stekkers.
Deze zitten in de stekker geklikt met een weerhaakje.
Hier zijn uitdrijf zetjes voor te koop,en dan ook enkele,dubbele en 3 of 4 dubbele stekkerhuizen.

Jan Willem

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Zelf kabelboom maken ....schema gezocht !

Bericht door EeVeeWee » za feb 21, 2015 18:58 pm

Is dit misschien interessant voor je?

http://www.justkampers.com/wiring-loom-for-all-vw-t2-bay-1969-1972.html

£248.- is ongeveer €337,-, helaas is de pond de laatste tijd flink duurder geworden.
Dus.

Plaats reactie