Leefaccu plaatsen

Pieter
Actief Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: wo jul 06, 2011 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1971

Leefaccu plaatsen

Bericht door Pieter » do apr 02, 2015 21:16 pm

Hallo!

Met het oog op mijn nieuwe dakbekleding en vele roadtrips zou het handig zijn mocht ik leds of spots voorzien in de bus. Nu wil ik deze graag op een externe accu, zodat deze aan kunnen wanneer we ergens kamperen. Ik wil graag deze accu opladen tijdens het rijden, maar wil niet dat mijn 'gewone ' accu ook leeggetrokken wordt wanneer we stilstaan. Er zou dus een schakelaar moeten tussenzitten zodat ik kan omschakelen (of een relais?)

Ik heb hier al vele schema's van gezien op google, maar vroeg me af hoe jullie dit doen ?
Is hier niets simpel voor? Want wat ik zie passeren lijkt me enorm ingewikkeld...

Graag wat tip's (eventueel schema's) van hoe jullie het doen !

Groetjes
Pieter
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door EeVeeWee » do apr 02, 2015 21:49 pm

Hoi Pieter,

Ik ben net klaar met plaatsen van een huishoudaccu met 12 V en een 230 V systeem.
Het is een hoop werk, maar niet echt heel ingewikkeld.
Ik heb een eenvoudig schema gemaakt van mijn systemen:

Afbeelding

Voor o.a. het verslag van de inbouw, zie hier:

http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=15870

Succes!
Eric
Dus.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door Briebelbus » do apr 02, 2015 21:50 pm

wat is er gemakkelijk? de cyrix accu scheider.. goed dikke kabels nemen en je bent klaar.. staat al veel over geschreven hier op het forum.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Pieter
Actief Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: wo jul 06, 2011 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door Pieter » do apr 02, 2015 21:59 pm

EeVeeWee dat ziet er top uit!

Ik heb wel totaal niet zoveel componenten, dus dat is destegemakkelijk.
als ik het goed begrijp, werkt alles op 12V, tenzij je de stekker van 230 insteekt en zo de acculader activeert om de huishoud batterij op te laden?

Klopt dit ongeveer of ga ik de mist in ? :D
in ieder geval stof om over na te denken! kan je me misschien vertellen wat al het materiaal jou gekost heeft? Zo heb ik ineens een prijsidee!

Groetjes
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door EeVeeWee » do apr 02, 2015 23:28 pm

Pieter schreef:EeVeeWee dat ziet er top uit!

Ik heb wel totaal niet zoveel componenten, dus dat is destegemakkelijk.
als ik het goed begrijp, werkt alles op 12V, tenzij je de stekker van 230 insteekt en zo de acculader activeert om de huishoud batterij op te laden?

Klopt dit ongeveer of ga ik de mist in ? :D
in ieder geval stof om over na te denken! kan je me misschien vertellen wat al het materiaal jou gekost heeft? Zo heb ik ineens een prijsidee!

Groetjes


Het klopt inderdaad: verlichting, sigarettenaansteker-connectors, USB-connectors, waterkraan met pomp en koelkast op 12V maar bij aansluiten 230V heb ik daarbij "gewone" stopcontacten, de koelkast op 230V en beide accu's die automatisch opgeladen worden.
Ik heb een complete spreadsheet met alle kosten, voor alleen deze systemen inclusief twee nieuwe accu's (Cell Power CPX 115 Ah en VARTA D21 61Ah samen €373,-), voltmeters, acculader, kabels connectors, koelkast (Dometic RM123 trio €364,-) enz. was ik zo'n €1500,- kwijt.
Dus.

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door Thijs84 » za apr 04, 2015 9:01 am

scheidingsrelais kost rond de 50 euro. Accutje van de sloop ongeveer 20 euro. Paar dikke kabels om het geheel aan te sluiten is vast ook wel te vinden op de sloop.
Kosten dus rond de 100 euro.

(mooiste is natuurlijk een gel accu, maar die zal je niet snel vinden op een sloop)

Verder kan je het zo gek maken als je zelf wilt. Maak er niet meer in dan nodig is, is mijn tip. ;)
zij die vielen zijn gevallen

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door EeVeeWee » za apr 04, 2015 11:31 am

Hier is het goedkoopste adres voor het Victron Cyrix-ct 12/24v-120A scheidingsrelais die ik kon vinden:

https://www.correct.nl/artikel.php?ZOEKNAAM=519589&ARTNR=519589
Dus.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door hanhoo » di apr 07, 2015 17:54 pm

Het cyrex relais kent nog 1 risico: dat is inklappen als een van de accu's volledig leeg is. Dan gaat er kortstondig een enorme stroom lopen. Bij voldoende dikke kabels begeeft als eerste het relais. Dit kun je zekeren maar nog beter is het cirex relais uit te breiden met een accusaver. Die schakelt de accuspanning af zodra deze onder een bepaald voltage komt. Ze zijn instelbaar en het is nog beter voor je accu ook.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door hanhoo » di apr 07, 2015 17:55 pm

Kijk eens op www.stroomwinkel.nl Je kunt ze bellen, uitstekende service en niet duur.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door Thijs84 » za apr 11, 2015 8:20 am

hanhoo schreef:Het cyrex relais kent nog 1 risico: dat is inklappen als een van de accu's volledig leeg is. Dan gaat er kortstondig een enorme stroom lopen. Bij voldoende dikke kabels begeeft als eerste het relais. Dit kun je zekeren maar nog beter is het cirex relais uit te breiden met een accusaver. Die schakelt de accuspanning af zodra deze onder een bepaald voltage komt. Ze zijn instelbaar en het is nog beter voor je accu ook.


Dus als je leef accu dan leeg is laad hij hem niet meer bij? Is ook niet echt handig. Hoe los je dat probleem op?
zij die vielen zijn gevallen

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door RemcoD » za apr 11, 2015 8:26 am

Nee,een accu saver zorgt ervoor dat je accu niet helemaal leeg wordt getrokken door verbruikers af te schakelen als de spanning onder een bepaald niveau komt. Hierdoor wordt voorkomen dat op het moment dat de spanning over een van de accu's boven de drempelspanning komt en het relais schakelt, een enorme stroom gaat lopen.

Groet Remco


Sent from my iPad using Tapatalk HD

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door EeVeeWee » za apr 11, 2015 9:29 am

hanhoo schreef:Het cyrex relais kent nog 1 risico: dat is inklappen als een van de accu's volledig leeg is. Dan gaat er kortstondig een enorme stroom lopen. Bij voldoende dikke kabels begeeft als eerste het relais. Dit kun je zekeren maar nog beter is het cirex relais uit te breiden met een accusaver. Die schakelt de accuspanning af zodra deze onder een bepaald voltage komt. Ze zijn instelbaar en het is nog beter voor je accu ook.


Om die reden moet er ook een hoogstroom zekering tussen geplaatst te worden, en dat zijn de kosten ook niet. Ik heb deze er tussen gemonteerd:

https://www.conrad.nl/nl/zekeringhouder-geschikt-voor-zekeringsstrip-1500-a-32-vdc-eska-1003600-1-stuks-535222.html

Afbeelding

https://www.conrad.nl/nl/zekeringstrook-100-a-32-v-eska-341243-535273.html

Afbeelding
Dus.

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door wouthwortel » za apr 11, 2015 12:58 pm

Pieter schreef:Is hier niets simpel voor? Want wat ik zie passeren lijkt me enorm ingewikkeld...

Graag wat tip's (eventueel schema's) van hoe jullie het doen !

Groetjes
Pieter


Wil je het simpel? Gebruik een massaslot! :P
Zo'n ding met een rode kunststof-sleutel.
Helaas moet je dan wel iedere keer erbij stil staan (als je stil staat!! :lol: ) dat als je de binnenboel gaat gebruiken, je niet vergeet om de verbinding tussen startaccu en leefaccu te verbreken. :cry:
I am Wouth and I approve this message.

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door RemcoD » za apr 11, 2015 15:00 pm

Nadeel van die zekeringhouders hierboven is dat niet op iedere straathoek die zekeringstrips te koop zijn. Je hebt ook gewone steekzekeringen in een iets groter formaat, die 60A kunnen schakelen. En die zijn bij de meeste tankstations en iedere automaterialenzaak te koop. Mijn cyrix is aan beide kanten afgezekerd. Aan de ene kant met bovenstaande zekering (en met een reservezekering in de bus). Aan de andere kant een standaard 50A steekzekering. Kom ik er ooit nog eens aan toe dan vervang die strip ook nog een keer door een steekzekering.

Groet Remco


Sent from my iPad using Tapatalk HD

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door EeVeeWee » za apr 11, 2015 17:19 pm

De zekeringstrook kost welgeteld €0,18, dus wat let je om er, net als ik, wat extra exemplaren aan te schaffen? ;)
Dus.

Plaats reactie