Dakrek gewicht (statische/dynamische belasting)
- Ralph
- Actief Lid
- Berichten: 250
- Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Nijkerk
- Contacteer:
Dakrek gewicht (statische/dynamische belasting)
Hey Forummers,
ik ben niet de eerste die zelf een dakrek wil gaan lassen. Voor ik begin wil ik weten hoeveel gewicht de bus op zn dakkie mag vervoeren.
Ik heb een mooie daktent gekocht in een hardcase koffer. Gewicht: 75 kilo
Ik wil het dakrek lassen van goede kwaliteit staal, totaal: 45 kilo
Er komt nog wat houten latten op: 10 kilo.
In totaal zou mijn dakrek inclusief dakkoffer dus zonder extra bagage al bijna 150 kilo wegen.
Ik wil in mijn ontwerp het rek in twee delen splitsen, 1 voor de daktent en 1 voor extra bagage. Beide rekken komen op 4 poten te staan, al is meer een optie als dat de draaglast vergroot.
Vraag 1:
Wie weet wat de statische draaglast is van de bus? (stilstaand)
Vraag 2:
Wie weet wat de dynamische draaglast is van de bus? (rijdend)
Vraag 3:
Heeft iemand tips voor de wijze waarop het dakrek 'op de bus' / 'in de dakgoot' kan staan waarbij de gewichtsverdeling het meest optimaal is. Ik wil niet dak mijn dakgoot gaat verbuigen wanneer we drempels e.d. moeten nemen.
ik ben niet de eerste die zelf een dakrek wil gaan lassen. Voor ik begin wil ik weten hoeveel gewicht de bus op zn dakkie mag vervoeren.
Ik heb een mooie daktent gekocht in een hardcase koffer. Gewicht: 75 kilo
Ik wil het dakrek lassen van goede kwaliteit staal, totaal: 45 kilo
Er komt nog wat houten latten op: 10 kilo.
In totaal zou mijn dakrek inclusief dakkoffer dus zonder extra bagage al bijna 150 kilo wegen.
Ik wil in mijn ontwerp het rek in twee delen splitsen, 1 voor de daktent en 1 voor extra bagage. Beide rekken komen op 4 poten te staan, al is meer een optie als dat de draaglast vergroot.
Vraag 1:
Wie weet wat de statische draaglast is van de bus? (stilstaand)
Vraag 2:
Wie weet wat de dynamische draaglast is van de bus? (rijdend)
Vraag 3:
Heeft iemand tips voor de wijze waarop het dakrek 'op de bus' / 'in de dakgoot' kan staan waarbij de gewichtsverdeling het meest optimaal is. Ik wil niet dak mijn dakgoot gaat verbuigen wanneer we drempels e.d. moeten nemen.
- Ralph
- Actief Lid
- Berichten: 250
- Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Nijkerk
- Contacteer:
Re: Dakrek gewicht (statische/dynamische belasting)
De afmetingen op de schetsen zijn nog bij benadering. In een volgende fase ga ik exactere afmetingen nemen, waarschijnlijk wordt het achterste deel dan iets langer en het voorste deel korter.
De dakkoffer is 200x145 cm.
De dakkoffer is 200x145 cm.
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Dakrek gewicht (statische/dynamische belasting)
Ik denk dat het lastig is om de waardes in kilogrammen te vinden. Hieronder een foto van mijn eigen gelaste dakrekjes:
beide rekjes hebben 4 pootjes, dus op elke hoek. De pootjes hebben een buisje van ongeveer 10 cm lang wat haaks op de pootjes staat, en dus in de lengte van de bus in de goot ligt. Verbuigen van de goot is absoluut niet aan de orde.
Ik moet je echt het antwoord schuldig blijven over hoeveel kilo erop kan, maar geloof me, het is VEEL. Mijn vrouw en ik gaan rustig samen op een rekje staan. Of het nou de voorste of de achterste is, dat maakt niet uit.
Voor rijcomfor wil je msischien topgewicht beperkt houden, maar ik denk dat alles wat jij erop kan tillen er zeker op kan. Heb jij hijsmiddelen nodig om je spulletjes erop te krijgen, dan kan het misschien te veel worden. Maar alles wat je er met blote handen op kan doen, kan zeker.
beide rekjes hebben 4 pootjes, dus op elke hoek. De pootjes hebben een buisje van ongeveer 10 cm lang wat haaks op de pootjes staat, en dus in de lengte van de bus in de goot ligt. Verbuigen van de goot is absoluut niet aan de orde.
Ik moet je echt het antwoord schuldig blijven over hoeveel kilo erop kan, maar geloof me, het is VEEL. Mijn vrouw en ik gaan rustig samen op een rekje staan. Of het nou de voorste of de achterste is, dat maakt niet uit.
Voor rijcomfor wil je msischien topgewicht beperkt houden, maar ik denk dat alles wat jij erop kan tillen er zeker op kan. Heb jij hijsmiddelen nodig om je spulletjes erop te krijgen, dan kan het misschien te veel worden. Maar alles wat je er met blote handen op kan doen, kan zeker.
Take the planet and make it spin your way
- Ralph
- Actief Lid
- Berichten: 250
- Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Nijkerk
- Contacteer:
Re: Dakrek gewicht (statische/dynamische belasting)
Ziet er netjes uit. Die buisjes is een slim idee, zo vergroot je de druk van de poot op de goot! Goed idee, neem ik mee.
De daktent fabrikant geeft aan dat je met gemak een dakrek op een voertuig kan vervoeren, maar er zit natuurlijk een grens aan het totaal-gewicht per auto...
De daktent fabrikant geeft aan dat je met gemak een dakrek op een voertuig kan vervoeren, maar er zit natuurlijk een grens aan het totaal-gewicht per auto...
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Dakrek gewicht (statische/dynamische belasting)
Laadgewicht staat toch op het type plaatje?!Ralph schreef: ↑wo sep 11, 2019 13:25 pmZiet er netjes uit. Die buisjes is een slim idee, zo vergroot je de druk van de poot op de goot! Goed idee, neem ik mee.
De daktent fabrikant geeft aan dat je met gemak een dakrek op een voertuig kan vervoeren, maar er zit natuurlijk een grens aan het totaal-gewicht per auto...
Of iig op het kentekenbewijs!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Ralph
- Actief Lid
- Berichten: 250
- Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Nijkerk
- Contacteer:
Re: Dakrek gewicht (statische/dynamische belasting)
Ja, dat klopt, en het maakt geen verschil of dat op het dak of achter de trekhaak is? Want dan zitten we goed, aan het gewicht van een volle aanhangwagen kom ik niet. Ik ga gewoon lekker knutselen en post mn vorderingen hier. Meer op en aanmerkingen zijn welkom! Maar dan zal ik me iig niet druk maken over overbelasting...old brumax schreef: ↑wo sep 11, 2019 18:59 pmLaadgewicht staat toch op het type plaatje?!
Of iig op het kentekenbewijs!!
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Dakrek gewicht (statische/dynamische belasting)
Ik kan me herinneren dat mijn vader altijd verschillende T2 bussen gebruikte als werkbus voor het vervoer van bouwmaterialen, zie foto's.
Hij had ook altijd een volledig dakrek er op, wat goed gebruikt werd.
Zo moest hij een keer een grote partij stenen vervoeren en de bus zelf was al vol en de aanhanger er achter ook al flink overbeladen.
Toen heeft hij een pallet vol met stenen op het dakrek laten plaatsen.
Hij vertelde dat hij rustig moest rijden omdat de auto volledig op de rubberen aanslagblokken rustte.
Met deze zware vracht is hij ook gewoon thuis gekomen, maar helaas zijn daar geen foto's van.
Conclusie: een VW T2 bus kan veel meer hebben dan wettelijk toegestaan is.
Hij had ook altijd een volledig dakrek er op, wat goed gebruikt werd.
Zo moest hij een keer een grote partij stenen vervoeren en de bus zelf was al vol en de aanhanger er achter ook al flink overbeladen.
Toen heeft hij een pallet vol met stenen op het dakrek laten plaatsen.
Hij vertelde dat hij rustig moest rijden omdat de auto volledig op de rubberen aanslagblokken rustte.
Met deze zware vracht is hij ook gewoon thuis gekomen, maar helaas zijn daar geen foto's van.
Conclusie: een VW T2 bus kan veel meer hebben dan wettelijk toegestaan is.
Dus.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Dakrek gewicht (statische/dynamische belasting)
De auto is sterker dan de rekken die erop staan!!
Zet een rek op de grond en pak daar dan een ton = 1000 kg op, dan ben ik bang dat alles op de grond licht, pak je een ton in de bus rijdt je er vrolijk mee weg!!
Zet een rek op de grond en pak daar dan een ton = 1000 kg op, dan ben ik bang dat alles op de grond licht, pak je een ton in de bus rijdt je er vrolijk mee weg!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: Dakrek gewicht (statische/dynamische belasting)
Die busjes op de achtergrond zijn leuk, maar die XT op de voorgrond is veeeeeeeel leuker!
Ben er 2 keer op naar Israel gereden!
Plus de rest van Europa.
Ben er 2 keer op naar Israel gereden!
Plus de rest van Europa.
I am Wouth and I approve this message.
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Dakrek gewicht (statische/dynamische belasting)
En toch... toch zijn wij een bussenclub
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- freddeblok
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3476
- Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Purmerend
Re: Dakrek gewicht (statische/dynamische belasting)
Dat ziet er al goed uit.
Op naar een lang en heet bus seizoen.
- Ralph
- Actief Lid
- Berichten: 250
- Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Nijkerk
- Contacteer:
Re: Dakrek gewicht (statische/dynamische belasting)
Hij past op de bus! Nog hier en daar wat kiertjes en scheven hoeken, maar het resultaat is aardig zoals verwacht.
Op 1 ding na: midden boven de bus zit er maar 1 cm tussen het dak en de bogen van het dakrek. Als daar wat gewicht op komt ben ik bang dat het rek de bus zal raken. Maar dat lossen we ook wel weer op.
Op 1 ding na: midden boven de bus zit er maar 1 cm tussen het dak en de bogen van het dakrek. Als daar wat gewicht op komt ben ik bang dat het rek de bus zal raken. Maar dat lossen we ook wel weer op.
Re: Dakrek gewicht (statische/dynamische belasting)
Netjes hoor!