Ik heb de kachelventilator in de motorruimte weer gemonteerd en de slangen op de motor bevestigd.
De ventilator werkt perfect als ik deze inschakel op het dashboard.
Maar wat er voor bij de voorruit aan lucht uitkomt, valt me vies tegen. Ik voel eigenlijk niks als ik mijn hand op het dashboard leg bij de ventilatiegaten. Binnenkort moet ik op keuring bij de RDW maar ik weet niet wat de eisen zijn voor wat betreft de voorruitverwarming.
Iemand hier ervaring mee? En kan ik nog wat meer doen om meer lucht bij de voorruit te krijgen?
Ik lees hier en daar iets van een standkachel, maar ik wil het origineel houden.
De bus is van b.j. '72 motor is 1700 CC type 4.
voorruit verwarming
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: voorruit verwarming
De kachels van luchtgekoelde VW staan niet bepaald bekend als goed werkend.
In de cabine nauwelijks warm en een klein lek kan al gauw roet in het eten gooien.
Ik zou het systeem onder de bus nog eens nalopen en waar nodig afdichten.
In de cabine nauwelijks warm en een klein lek kan al gauw roet in het eten gooien.
Ik zou het systeem onder de bus nog eens nalopen en waar nodig afdichten.
Dus.
-
- Actief Lid
- Berichten: 378
- Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
Re: voorruit verwarming
Ik neem dan wel aan dat je de dashboard schuifregelaars van de verwarming in de juiste stand, voorruit ontwaseming hebt gezet. Bij mijn bus lijkt het verschil tussen kachelventilator aan of uit ook marginaal te zijn wat betreft uitstroom. Let wel de lengte van de verwarmingsslangen is lang naar achteren. Je kan de flow ook niet vergelijken met een moderne auto met de ventilator dicht bij de voorruit. Toch valt bij mij de werking het verwarming en ventilatie systeem niet tegen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- KeesAA
- Actief Lid
- Berichten: 103
- Lid geworden op: di aug 27, 2019 23:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Contacteer:
Re: voorruit verwarming
Ik heb een extra ventilatortje bij de ruit, op stroom van sigaretteaansteker, werd goedgekeurd
Vraag me niet hoe dat kan.....
Vraag me niet hoe dat kan.....
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: voorruit verwarming
Heb je de handel in je totempaal wel in de goede stand staan,Handel naar beneden is verwarming naar boven en omgekeerd handel naar boven verwarming op/bij de voeten, althans bij mij, geen idee of dat in de jaren nog verschillend gemaakt is dus zelf even proberen en niet onbelangrijk, ik heb het rooster voorop dicht gemaakt met een vel plastic ertussen wat alleen in de paar zomermaanden te warm is maar voor die andere 10 maanden voldoet dat prima en ook in de winter kan ik het voorin redelijk aangenaam krijgen, de eerste voelbare warmte al na een paar km.loekie61 schreef: ↑zo dec 01, 2019 10:32 amIk heb de kachelventilator in de motorruimte weer gemonteerd en de slangen op de motor bevestigd.
De ventilator werkt perfect als ik deze inschakel op het dashboard.
Maar wat er voor bij de voorruit aan lucht uitkomt, valt me vies tegen. Ik voel eigenlijk niks als ik mijn hand op het dashboard leg bij de ventilatiegaten. Binnenkort moet ik op keuring bij de RDW maar ik weet niet wat de eisen zijn voor wat betreft de voorruitverwarming.
Iemand hier ervaring mee? En kan ik nog wat meer doen om meer lucht bij de voorruit te krijgen?
Ik lees hier en daar iets van een standkachel, maar ik wil het origineel houden.
De bus is van b.j. '72 motor is 1700 CC type 4.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 378
- Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
Re: voorruit verwarming
Ja, het werkt ook nog steeds zo bij de latere bouwjaren, dus ook bij de T2b nog zoals Old Brumax beschrijft.old brumax schreef: ↑zo dec 01, 2019 15:24 pmHeb je de handel in je totempaal wel in de goede stand staan,Handel naar beneden is verwarming naar boven en omgekeerd handel naar boven verwarming op/bij de voeten, althans bij mij, geen idee of dat in de jaren nog verschillend gemaakt is dus zelf even proberen en niet onbelangrijk, ik heb het rooster voorop dicht gemaakt met een vel plastic ertussen wat alleen in de paar zomermaanden te warm is maar voor die andere 10 maanden voldoet dat prima en ook in de winter kan ik het voorin redelijk aangenaam krijgen, de eerste voelbare warmte al na een paar km.loekie61 schreef: ↑zo dec 01, 2019 10:32 amIk heb de kachelventilator in de motorruimte weer gemonteerd en de slangen op de motor bevestigd.
De ventilator werkt perfect als ik deze inschakel op het dashboard.
Maar wat er voor bij de voorruit aan lucht uitkomt, valt me vies tegen. Ik voel eigenlijk niks als ik mijn hand op het dashboard leg bij de ventilatiegaten. Binnenkort moet ik op keuring bij de RDW maar ik weet niet wat de eisen zijn voor wat betreft de voorruitverwarming.
Iemand hier ervaring mee? En kan ik nog wat meer doen om meer lucht bij de voorruit te krijgen?
Ik lees hier en daar iets van een standkachel, maar ik wil het origineel houden.
De bus is van b.j. '72 motor is 1700 CC type 4.
De ventilator schakelt alleen aan als de verwarmingshendel voor de vooruit op de alleruiterste stand naar beneden staat. Dus als deze maar een fractie omhoog staat draait de ventilator niet meer. Op de laagste stand is er slechts een puntcontact dat word geschakeld naar massa. Maar uit het verhaal van Loeki61 begrijp ik dat z'n ventilator wel draait.