Problemen met schakelen t2b
Problemen met schakelen t2b
Hallo allemaal,
Ik kom er niet meer uit met het afstellen van de versnellingen van mijn t2b.
Het lijkt erop dat de versnellingen ''verschuiven''..
De pook afgesteld, en dan zitten de versnellingen op de juiste plek. Echter zitten de 2 en de achteruit op de zelfde plek en schiet hij dus soms in zijn achteruit, en soms in zijn 2. Verder is het zo dat als ik, na een aantal keer schakelen, in zijn 3 of 4 zit, dat ik dan niet meer bij de 1 of 2 kan, en de 3 ineens op de plek van de eerste versnelling lijkt te zitten.. De pook even in zijn vrij naar rechts duwen lijkt de (tijdelijke) oplossing te zijn..
Iemand hier ervaring mee?
Ik kom er niet meer uit namelijk..
Hopelijk is het verhaal een beetje duidelijk
Ik kom er niet meer uit met het afstellen van de versnellingen van mijn t2b.
Het lijkt erop dat de versnellingen ''verschuiven''..
De pook afgesteld, en dan zitten de versnellingen op de juiste plek. Echter zitten de 2 en de achteruit op de zelfde plek en schiet hij dus soms in zijn achteruit, en soms in zijn 2. Verder is het zo dat als ik, na een aantal keer schakelen, in zijn 3 of 4 zit, dat ik dan niet meer bij de 1 of 2 kan, en de 3 ineens op de plek van de eerste versnelling lijkt te zitten.. De pook even in zijn vrij naar rechts duwen lijkt de (tijdelijke) oplossing te zijn..
Iemand hier ervaring mee?
Ik kom er niet meer uit namelijk..
Hopelijk is het verhaal een beetje duidelijk
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Problemen met schakelen t2b
Heb je de geleidebussen en koppelstuk van de schakelstang al gecontroleerd en, indien nodig, vervangen?
Dit lijkt mij de meest voor de hand liggende oorzaak.
Als dat het niet is kun je nog controleren of de bevestiging van het pookmechanisme op de cabinevloer wel goed vast zit, als deze kan verschuiven krijg je ook deze klachten.
Dit lijkt mij de meest voor de hand liggende oorzaak.
Als dat het niet is kun je nog controleren of de bevestiging van het pookmechanisme op de cabinevloer wel goed vast zit, als deze kan verschuiven krijg je ook deze klachten.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Problemen met schakelen t2b
Denk dat het koppelstuk bij/aan de bak de boosdoener is, even eronder kruipen met 2 goede waterpomptangen en dan met de ene de schakelstang vasthouden en met de andere de as aan de andere kant van de koppeling vastpakken en met gepaste kracht de tangen tegengesteld proberen te bewegen, lukt dat dan zit de kooi los op de as.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Problemen met schakelen t2b
Bedankt voor de reacties, ik ga ermee aan de slag. De geleirebussen zijn ook al vervangen, dat was het niet.
Houd jullie op de hoogte!
Houd jullie op de hoogte!
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Problemen met schakelen t2b
Of mss zit er een borgschroef niet goed vast dan heb je hetzelfde effect.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Problemen met schakelen t2b
ik wil niet het topic kapen, maar ik krijg de schroef bij de neus van de bak er niet in. In welke versnelling/stand moet ik schakelen om de bout er netjes in te draaien?
gr
Marcel
gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Problemen met schakelen t2b
Hoi Marcel, geen idee ik heb hem al verschillende keren los gehad en ook telkens zonder problemen weer in elkaar kunnen zetten, ik trok de schakelstang altijd zover mogelijk uit de bak en dan maakt het niet uit in welke versnelling ie staat, vervolgens de voorste stang naar achter en even zoeken dat hij op z;n plek zit, nu zet ik er een kanttekening bij, ik haal altijd de rubber koppeling ui elkaar en die is simpel weer in elkaar te zetten en dat gat waar die puntbout in moet is aanmerkelijk moeilijker te vinden dat zal het probleem zijn.Briebelbus schreef: ↑do mar 26, 2020 20:36 pmik wil niet het topic kapen, maar ik krijg de schroef bij de neus van de bak er niet in. In welke versnelling/stand moet ik schakelen om de bout er netjes in te draaien?
gr
Marcel
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Problemen met schakelen t2b
Verwarring 1/2 en 3/4 lees ik. Een van je koppelingen zit niet goed vast. Dat kan de schakelstang koppeling zijn die onder de bus vlak achter de bestuurdersstoel zit, of de koppeling aan neus van de bakzijde. Als je zeker weet dat dit het niet is, dan zijn de schakelvorken in de bak aan stront.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Problemen met schakelen t2b
Zorg dat de pook los is, dan heb je de meeste bewegingsvrijheid. Versnelling maakt niet uit. Eerst de koppeling op de bak, dan de pook erop en afstellen.Briebelbus schreef: ↑do mar 26, 2020 20:36 pmik wil niet het topic kapen, maar ik krijg de schroef bij de neus van de bak er niet in. In welke versnelling/stand moet ik schakelen om de bout er netjes in te draaien?
gr
Marcel
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
Re: Problemen met schakelen t2b
Bedankt! Ga ik hiermee aan de slag!hanhoo schreef: ↑do apr 02, 2020 16:46 pmVerwarring 1/2 en 3/4 lees ik. Een van je koppelingen zit niet goed vast. Dat kan de schakelstang koppeling zijn die onder de bus vlak achter de bestuurdersstoel zit, of de koppeling aan neus van de bakzijde. Als je zeker weet dat dit het niet is, dan zijn de schakelvorken in de bak aan stront.