Toerenteller - klok combi instrument

Plaats reactie
ovaal55
Nieuweling
Berichten: 10
Lid geworden op: zo aug 17, 2008 10:52 am
Locatie: spijkenisse

Toerenteller - klok combi instrument

Bericht door ovaal55 » zo jun 28, 2020 22:21 pm

Hallo T2 rijders,

Geinspireerd door een artikel op een Duits Bulli forum waarin getoond wordt hoe een Mercedes combi instrument wordt aangepast voor in een T2 zelf ook maar eens aan de slag gegaan met dit idee.

Eerst op ebay.de de goedkoopste (want Nederlander) Mercedes W124 toerenteller/klok unit aangeschaft voor 30euro met de vurige hoop dat beide instrumenten zouden werken. Een kleine week later werd het ding netjes verpakt afgeleverd en een snelle test wees uit dat zowel de toerenteller en het klokje feilloos werkten (want oude Mercedes). Dat was een goed begin maar nog een lange weg te gaan.

Het lastigste (dat dacht ik) zou het verzetten van het uurwerk verstel mechanisme worden wat in de Mercedes unit enkele cm buiten de wijzerplaat zit en daarmee op een ongelukkige plaats door het T2 dasboard zou moeten nml een beetje half door het zgn. "brake" verklikker lampje. Dat zou niks worden. Daar waar onze oosterburen de oplossing zochten in dit mechanisme naar beneden verdraaien om toch nog ergens netjes door het dashboard te komen kwam ik tot de ontdekking dat met onderdelen van een oud ander kokje dit helemaal niet nodig was. Met wat precisie werk (gaatje op de juiste plaats boren, meer is het niet) is het eenvoudig gelukt de uurwerkverstelling gewoon door het "glas" te zetten zoals dat bij veel klokjes het geval is. Niks boren in het dashboard, gewoon in het klokje zelf gehouden. Het Mercedes mechanisme is er tegen bestand het uurwerk te verzetten door de wijzers te verdraaien (tot nu toe dan wel).

Een 80mm diameter klokje uit een oude Opel Kadett, dat ik vroeger al eens pas gemaakt had in de T2 maar welke inmiddels de geest had gegeven (want Opel) heb ik uit elkaar gehaald voor een aantal onderdelen zoals onder ander het frontje (eigenlijk alleen de metalen ring welke lekker in het T2 dashboard past en het uurwerk verstelknopje (door het glas). Samen met een (snelheids)wijzer van een inmiddels overbodig geworden mijlenteller, een stukje 2mm polycarbonaat "glas" en een PVC HWA verloopstuk (even zoeken voor de juiste maat "behuizing") de meeste componenten bij elkaar weten te sprokkelen uit eigen "voorraad"

Daarbij dan nog wel een T2B wijzerplaat voorbeeld (van dat betreffende topic op het Duitse forum) van het internet afgehaald, deze nog wat verder aangepast (met software die daar niet helemaal ideaal voor is, wat een getob met "Paint") zodat de stijl nog dichter bij de VW T2B stijl van de km teller zou komen. Dat alles op schaal uitgeprint op foto sticker papier met daarover een laagje matte vernis (fixeer) gespoten en over de oude wijzerplaat geplakt. Een 5mm dikke plexiglas afstandring rondom de buitenzijde van de wijzerplaat laat het licht van twee LED lampjes achter de wijzeplaat indirect door voor mooie gelijkmatige verlichting. Het polycarbonaat glas laat zich eenvoudig bewerken met figuurzaag en het 2mm boortje voor de doorvoer van de verstelling.

Met in totaal een kleine euro of 50 verder heb ik dus onderstaand instrument samengebouwd. Het ziet er leuk uit en het werkt prima.


Het mercedes combi instrument:
Afbeelding


Voor het vergelijk van de stijlen (mercedes links, midden proefprint T2, rechts mijlenteller T2B):
Afbeelding

Nog meer gehannes met de wijzerplaat:
Afbeelding

....en het eindresultaat:
Afbeelding


Afbeelding

Groeten

Erik

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Toerenteller - klok combi instrument

Bericht door Briebelbus » zo jun 28, 2020 22:54 pm

mooi stukje huisvlijt; ziet er net echt uit. en die prijs is een stuk beter dan wat ze nu voor het originele klokje durven vragen..

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Toerenteller - klok combi instrument

Bericht door jerupke » ma jun 29, 2020 10:11 am

ovaal55 schreef:Hallo T2 rijders,
Spoiler:
Mooi gedaan én een mooi verslag. Lejke upgrade waar je trots op mag zijn.

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Toerenteller - klok combi instrument

Bericht door Tuinkabouter90 » ma jun 29, 2020 21:27 pm

Leuk gedaan. Nu hopen dat het stellen van de tijd via de wijzers goed blijft 😁

ovaal55
Nieuweling
Berichten: 10
Lid geworden op: zo aug 17, 2008 10:52 am
Locatie: spijkenisse

Re: Toerenteller - klok combi instrument

Bericht door ovaal55 » ma jun 29, 2020 21:57 pm

@tuinkabouter,

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, maar hoop doet leven.

Gebruikersavatar
erik_moust
Gevorderde
Berichten: 678
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 19:57 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Beuningen

Re: Toerenteller - klok combi instrument

Bericht door erik_moust » ma jun 29, 2020 22:16 pm

Mooi gedaan!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie