Massa(?) startmotor
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6396
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Massa(?) startmotor
Is het een massakabel??
heeft ie mss onder de onderste moer vd startmotor gezeten?!
heeft ie mss onder de onderste moer vd startmotor gezeten?!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 11013
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Massa(?) startmotor
ik denk ook dat dit niet een massa is maar gewoon een plus... even volgen waar die heen gaat. zou zomaar de dynamo kunnen zijn
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Massa(?) startmotor
Ik weet niet zeker of het een massakabel is, het is een dikke stijve kabel. Het aangezette oog is niet geïsoleerd ofzo. Als hij los zit gebeurt er helemaal niets als ik het contact omdraai. Als hij bij de rest op de startmotor zit gaat alle verlichting zachter en de radio uit. Als ik tussen dat losse oog en het contactpunt op de startmotor meet zou ik toch gewoon iets van 14 volt moeten meten (als het een massakabel is)?
Als ik hem volg gaat hij naar de motorruimte, richting de injectieregelunitruimte denk ik.
Als ik hem volg gaat hij naar de motorruimte, richting de injectieregelunitruimte denk ik.
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2674
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Massa(?) startmotor
Is het niet de plus vanaf de accu?
Werkt alle electra van de bus nu wel, inclusief het starten van de motor?
Normaal gaat de plus van de accu eerst naar de schroef terminal op de startmotor en van daar uit wordt het verder verdeeld.
Werkt alle electra van de bus nu wel, inclusief het starten van de motor?
Normaal gaat de plus van de accu eerst naar de schroef terminal op de startmotor en van daar uit wordt het verder verdeeld.
Re: Massa(?) startmotor
Ja dat is de stroom voorziening. Dat er lichten dimmen en sommige dingen uitvallen kan ook een massa probleem zijn. Of een andere kabel die verkeerd ligt. Vooral alle connecties reinigen kan veel geklungel besparen.
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Massa(?) startmotor
Het is inderdaad die dikke van de plus, dank voor het schema. Dus alles zit nu goed en nog werkt het niet. Het 'leuke' van klassiekers is dat de oplossing of het probleem vaak uit een verrassende hoek komt. Ik heb beide accu's aan de druppellader zitten. De ene week de recreatie accu, de andere week de startaccu. Ik vermoed dat de lader niet goed laadt, want beide accu's staan op iets van 8 volt. En nee, dan wil het hele apparaat niet starten natuurlijk, ook niet vanaf de recreatie accu. Morgen de gewone auto er maar eens achter zetten dandusmaarhè. Dank voor alle reacties.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6396
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Massa(?) startmotor
heb je de accu's onderling door gekoppeld of zit er nog iets tussen?
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Massa(?) startmotor
Daar zit een ralais tussen en dat is altijd goed gegaan.
Iets bij de startmotor zit niet helemaal lekker, hij gaat nu wel rond maar stopt dan terwijl er wel flink stroom getrokken wordt, alle dashboardverlichting gaat bijna helemaal uit. Ik snap niet wat er aan de hand kan zijn en het rijdt niet zo makkelijk naar de garage als je niet kan starten :-/
iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn?
Iets bij de startmotor zit niet helemaal lekker, hij gaat nu wel rond maar stopt dan terwijl er wel flink stroom getrokken wordt, alle dashboardverlichting gaat bijna helemaal uit. Ik snap niet wat er aan de hand kan zijn en het rijdt niet zo makkelijk naar de garage als je niet kan starten :-/
iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn?
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6396
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Massa(?) startmotor
Dat zou op versleten lagertjes kunnen duiden, dan word het anker tegen de zijkant aan getrokken.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Massa(?) startmotor
Ik heb er een nieuw lagerbusje ingezet en een nieuwe startmotor. Welk lager zou dat moeten zijn dan?
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6396
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Massa(?) startmotor
Als die er nieuw in zit kan dat niet idd, maar omdat die nog al eens vergeten word....
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Gevorderde
- Berichten: 862
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Re: Massa(?) startmotor
Systematisch bedrading nalopen en alle contacten losnemen, schoonmaken en weer monteren met vaseline, dat is het beste:
accuklemmen,
accu min naar massa,
massakabel tussen chassis en motorblok
en de dikke pluskabel van accu naar startmotor.
Dan kan de startmotor goed stroom krijgen om rond te draaien.
Dan het starten proberen met een direct kabeltje tussen solenoïde en de plus van de accu, als bovenstaande goed is en de accu geladen is, zou die nu moeten starten als een tierelier. De route van accu naar je contactslot en terug naar je startmotor kan namelijk ook de nodige contactproblemen hebben. Berucht is het contactblokje van het contactslot.
accuklemmen,
accu min naar massa,
massakabel tussen chassis en motorblok
en de dikke pluskabel van accu naar startmotor.
Dan kan de startmotor goed stroom krijgen om rond te draaien.
Dan het starten proberen met een direct kabeltje tussen solenoïde en de plus van de accu, als bovenstaande goed is en de accu geladen is, zou die nu moeten starten als een tierelier. De route van accu naar je contactslot en terug naar je startmotor kan namelijk ook de nodige contactproblemen hebben. Berucht is het contactblokje van het contactslot.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6396
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Massa(?) startmotor
da klemmen binnenkant goed schoon maken met vaseline erop en vastdraaien, word nog wel eens vergeten want die zitten toch goed vast?
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!