Plaatsen van nieuw raamrubber in de portieren.

Plaats reactie
Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Plaatsen van nieuw raamrubber in de portieren.

Bericht door Davy_B. » di nov 22, 2022 21:58 pm

Ik kon niet direct de juiste info vinden dus wil ik mijn eigen bevindingen wel eens delen aan wie het uitkomt. Ik heb dus in mijn portieren nieuw raamrubber geplaatst en die zijn:
Raamlikker buiten, raamlikker binnen, ruitkanaal 3 zijden, rubber in de verticale staander van het tochtruitje en rubber in het frame van tochtruitje. De rubber tussen glas en vleugel vond ik niet nodig. Ik zal een mijn bevindingen doorgeven in stappen hopelijk kan dit u helpen!

Stap1.
Het verwijderen van de handbedieningen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De ventilatie rooster zit vast met clips op de deurbekleding dus die mag blijven...


Afbeelding

Word vervolgd...

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Plaatsen van nieuw raamrubber in de portieren.

Bericht door Davy_B. » di nov 22, 2022 22:09 pm

Stap 2.

Deurpaneel verwijderen lukte goed met een plamuurmes en schuiven tot tegen een clips en dan eens wrikken. Logisch maar toch even meegeven... :mrgreen:

Afbeelding

Dan kom je als het goed is plasticfolie tegen... Alles aftrekken en de lijm en vuil verwijderen. Tof jobke! Ik vond Tea product goed werken voor dit...


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Plaats ook uw raamhendel terug om te bedienen... ;)

Afbeelding

Word vervolgd...

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Plaatsen van nieuw raamrubber in de portieren.

Bericht door Davy_B. » di nov 22, 2022 22:20 pm

Stap3.
Raamchassis lossen van mechanische... 2 keer 10mm boutje.
Raam optillen en achter het mechanisme naar beneden laten zakken. Even vermelden dat het raam mechanisme en slot zijn blijven zitten voor deze job.

Afbeelding

Afbeelding

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Plaatsen van nieuw raamrubber in de portieren.

Bericht door Davy_B. » di nov 22, 2022 22:41 pm

Stap 4

Raamlikker of wat er van over blijft verwijderen aan binnenzijde. Mijn "stukken" rubber moest ik er van tussen tikken omdat deze versteend waren en ik mijn mes er niet tussen kreeg. Maar normaal dus gewoon uw plamuurmes aan de kant van het tochtruitje (voorkant) ertussen steken naar achter trekken en wrikken. Hou de veer bij als ze nog goed is! Origineel is altijd beter!

Afbeelding

Stap 5

Kanaal boven en achter verwijderen. Deze is door 5 clips met weerhaakjes bevestigd. Trek deze niet zomaar naar beneden anders sloop je alle herbruikbare onderdelen. Als je de buitenste rand iets naar binnen plooit zie je de clips zitten. (2 op de achterkant en 3 op de bovenkant). Steek uw plamuurmes aan 1 kant tussen de rubber en clip... Dan haal je zo de haakjes uit de rubber en kan je de rubber uitdraaien!





Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Plaatsen van nieuw raamrubber in de portieren.

Bericht door Davy_B. » di nov 22, 2022 22:55 pm

Stap 6.

Om het tochtruitje te verwijderen is alle plaats die je kan vrijmaken meegenomen. Ik geef ook mee dat ik de chroom sierlijst ga opnieuw gebruiken en enkel de rubber vervang! (Los verkrijgbaar bij bus-ok) Om deze reden slijp ik met de Dremel alle kopjes van de revetjes af... En dan wrik ik de ijzer los van de rubber, verwijder in alle rubber. Dit even zo laten nu...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Plaatsen van nieuw raamrubber in de portieren.

Bericht door Davy_B. » di nov 22, 2022 23:16 pm

Stap 7

Uithalen van tochtruitje. Vijsje boven lossen ( kruiskop) en boutje onder lossen met 10mm dop. Ruitje staat nu los... Zorg ervoor dat uw grote ruit naast het kanaal van het tochtruitje staat! Aan de bovenkant zit de lip achter een verhoging die voorkomt dat je het ruitje naar binnen kan kantelen. Ik gebruikte mijn gebogen bektang als hefboom om het plaatje naar beneden te buigen en zo plaats vrij te maken. Nu is het wat verschuiven, verdraaien en kijken tot alles eruit is.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Plaatsen van nieuw raamrubber in de portieren.

Bericht door Davy_B. » di nov 22, 2022 23:35 pm

Stap 8

Chroom lijst recupereren. De 5 Clips verwijderen (4 want die eerste bij het tochtruitje had ik al verwijderd om plaats te hebben)... Wederom met de bektang en een hamertje tikken en verschuiven tot ze lossen. Er zitten ook nog 8 clipjes in de onderkant. Deze verwijder ik met mes en plamuurmes door deze samen te duwen en trekken. Ook aan de boven en onderkant zijn helemaal van voor nog 2 lippen van de chroom over geplooid als bevestiging. Chroom lijst schuif ik naar voor en kantel ik de achterkant er eerst uit... Ruit kan er nu heel gemakkelijk uit gekanteld worden langs de binnenkant! Nu de deur stofzuigen, uitkuisen, borstelen, blazen.... Kortom alles poetsen! :lol:

Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen de rest!
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Plaatsen van nieuw raamrubber in de portieren.

Bericht door Briebelbus » wo nov 23, 2022 10:03 am

mooi stappenplan, ik ga het even opslaan..

gr
marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Plaatsen van nieuw raamrubber in de portieren.

Bericht door Tuinkabouter90 » wo nov 23, 2022 12:13 pm

Handige handleiding 😎

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Plaatsen van nieuw raamrubber in de portieren.

Bericht door Davy_B. » wo nov 23, 2022 13:01 pm

Tnx...

stap 9.

Tochtruitje ontmantelen! De revet van het scharnier slijp ik langs de onderkant weg met het Dremel en het voor dit werk zeer handig slijpsteentje...(zonder schade)

Afbeelding

Aan de onderkant lossen we het 10mm boutje enkele toeren. Deze kan ook worden aangespannen als het ruitje niet op zijn plaats blijft staan door slijtage bijvoorbeeld... Nu kan het vleugeltje worden uitgeschoven.

Afbeelding


De vleugel poets ik helemaal op de rubber tussen het glas vervang ik niet bij deze. Dus deze is klaar! Dan verwijder ik alle rubber van het frame. Opgepast bij het onderste draaipunt zit een wit stukje die je moet recupereren... Dus voorzichtig rubber wegtikken want idd deze was ook weer versteend bij mij!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het kanaal rubber zit verlijmd maar kan normaal met wat wrikken en platte schroevendraaier worden losgetrokken.


Afbeelding

Nu het frame oppoetsen en borstelen om in de epoxy te zetten en af te lakken.

Afbeelding

Afbeelding


Word vervolgd!

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Plaatsen van nieuw raamrubber in de portieren.

Bericht door Davy_B. » do nov 24, 2022 22:02 pm

Stap 10.

Samenstelling van de buitenste raamlikker. Zoals eerder vermeld heb ik ervoor gekozen om de chroom rand te behouden. Dit niet enkel om budget te sparen maar ook omdat het origineel nog in goeie weliswaar Patina staat bevindt net zoals de rest van de bus. Het gezegde "het is maar 1 keer origineel" is voor mij ook belangrijk! Dus de likkers zelf kocht ik los bij bus-ok zou exclusief verkrijgbaar zijn bij hun...

Ik poets de rand even op en het metalen binnenstuk heb ik voorzien van nieuwe laklaag. Dan plaats ik de bevestigings veertjes terug in de rand.


Afbeelding

Afbeelding

Ik heb voor de bevestiging van de rubber genomen wat ik liggen had... Blindklinknagels van 3*6 waarvan ik de nagel verwijder! (Mag niet te dik zijn natuurlijk) Ik gebruik mijn bankvijs als aambeeld samen met een puntslag. Ik stel samen dus rand, rubber en ijzer de gaten van de rubber komen verassend goed overeen... Ik begin aan de voorkant en zet alle revetten. 1 voor 1 op hun plaats vast door deze met een puntslag even open te zetten maar nog niet volledig zodat je wat speling hebt voor de rest. Als alle geplaatst zijn nijp ik ze volledig dicht met de tang.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rand is klaar... Kost me voor beide deuren +/- 35€

Word vervolgd...

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Plaatsen van nieuw raamrubber in de portieren.

Bericht door Davy_B. » do nov 24, 2022 22:50 pm

Stap 11.

Tochtruitje samenstellen. Het frame is gelakt nu start ik met het verticale rubber in de staander. Boven en onder ook zwarte silicone, was zo origineel dus doe ik dat ook maar...


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan plaats ik de rubber in het frame. Eerst alle gaatjes opengemaakt met de frees... Was zo dus doe ik ook weer! Dan begin ik met het scharnierpunt boven erdoor te steken. Nu is het even prullen en masseren maar start op de uiteinden en werk naar de bochten toe!



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats nu het vleugeltje terug in het onderste draaipunt en draai die 10mm maar terug aan dan vergeten we dat niet.



Afbeelding

Nu het draaipunt boven... Katholiek nee maar werkt perfect! Rondelletje ertussen, revet erin, omgedraaid op de bankvijs met puntslag even openzetten en dan dichtpersen...




Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ruitkanaal doe ik als het in de deur zit! Rubbers zijn redelijk stroef dus talkpoeder en warmte zijn welgekomen...

Word vervolgd!

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Plaatsen van nieuw raamrubber in de portieren.

Bericht door Davy_B. » vr nov 25, 2022 23:47 pm

Stap 12.

Start met uw grote ruit terug in de deur te zetten! Plaats dan de chroom rand terug en klik hem op zijn plaats... Werkt voor mij best van de buitenkant en gewoon met de vingers en handpalmen te drukken van voor naar achter. Vergeet aan de voorzijde de 2 lipjes niet terug te plooien.


Afbeelding

Afbeelding

Stap13

Dan plaats je het tochtruitje... (Grote ruit uit de weg zetten!) Doe glijmiddel aan het onderste deel van de staander want het is redelijk krap. Start van binnen af en zoveel mogelijk naar de voorkant! Net rakelings voor het plaatwerk. Eens het onderste bevestigingsplaatje is gepasseerd kantel je de bovenkant in de sponning en duw je het naar voor... Zet de 2 bevestigingen vast.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stap14

Ruitkanaal in tochtruitje kleven met contact lijm. Ruit steek je al op zijn plaats!

Afbeelding

Afbeelding

Stap 15

5 clips terug steken en ruitkanaal boven en achter plaatsen. Schuif eerst het kanaal door naar beneden in de deur (ruit steek je er al tussen), begin dan aan de voorzijde bij het tochtruitje en schuif op naar achter... Click ook de binnenste raamlikker terug op zijn plaats met de originele veer indien mogelijk!


Afbeelding

Afwerking!

Nu duw je de ruit omhoog en bevestig je deze terug aan het mechanisme.
Dan rest nog talkpoeder, warmte en massage. Voorzichtig op en neer bewegen en de binnenkant terug afwerken... Finito!!!


Afbeelding


PS: opmerkingen zijn altijd welkom ter verbetering... 1ste maal dit karwei voor mij dus goede leerschool hopelijk zijn jullie er iets mee!
Laatst gewijzigd door Davy_B. op za nov 26, 2022 9:19 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Plaatsen van nieuw raamrubber in de portieren.

Bericht door fahtal » za nov 26, 2022 7:46 am

Mooi verhaal. De folie die je in het begin verwijderd heb je die ook terug geplaatst en daarbij het onderste deel in de deur gestoken zodat tegen water in de deur blijft een niet tussen deur en panel naar buiten komt maar via het afvoergaatje?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Plaatsen van nieuw raamrubber in de portieren.

Bericht door Davy_B. » za nov 26, 2022 9:16 am

Moet ik nog doen hoor want mijn deurpanelen zijn te herstellen langs de onderkant... Waarschijnlijk de oorzaak van het water die daar bleef staan. :shock: Heel goed dat je het meegeeft dit zal ik zeker indachtig zijn! Origineel was dit niet zo of heb ik het verkeerd? Bedankt!

Plaats reactie